Kulturen är en del av det goda livet – och har en viktig roll

Insändare Kungsbacka-Posten 2018-07-14 och Norra Halland 2018-07-24 med rubriken Satsa på kulturen – en del av det goda livet!
Med Miljöpartiets kultur- och demokratiminister Alice Bah Kuhnke blev kulturbudgeten 2018 den mest omfattande någonsin. Ökningen var den största på tjugo år.

En ökad kulturbudget gör det möjligt för biblioteken att hålla mer öppet och finnas till som rum för demokratisk utveckling. Konstnärer och arrangörer får ökade möjligheter att ta fram och visa nydanande konst. Museer, kulturtidskrifter och teatergrupper får bättre villkor. Staten styr bland annat genom att ge bidrag som region och kommun möter upp med egna skattemedel.

Vi är nu mitt inne i den fyraårsperiod som Region Hallands Kulturplan 2017-2020 omfattar. Planen beskriver bland annat hur barns och ungas delaktighet och inflytande ska öka. Bland annat nämns ungdomsorganisationen Sverok med 90 000 medlemmar som har spel som hobby. Kulturen har en viktig roll i att hålla samhället öppet, levande, fritt och demokratiskt. Det är viktigare än någonsin att upprätthålla och stärka kulturen!

I Kungsbacka finns tyvärr inte riktigt samma vilja till satsningar på kulturen från den styrande majoritetens sida som på nationell nivå. I budgeten för 2019 saknas till exempel medel till sänkning av kulturskolans deltagaravgifter så att unga får möjligheter att delta oavsett föräldrarnas ekonomi. Miljöpartiet föreslog i sitt budgetförslag en extra tilldelning till kulturskolan på 1,5 miljoner kronor.

För att det ska kunna hända mer i Kungsbacka och Halland på kulturområdet så behövs Miljöpartiet i riksdagen, i regionen och i kommunen.

Elisabeth Falkhaven, gruppledare MP, Region Halland

Christina Corin, ledamot MP, Driftnämnden kultur och skola, Region Halland