MP lämnar budgetförslag till Region Halland med S och V

De rödgröna partierna är övertygade om att Region Halland kan vara en region med stark framtidstro. Nu måste vi med gemensamma krafter möta de utmaningar vi står inför. Vi behöver se till att flera sjuksköterskor,undersköterskor och läkare anställs i vården. Vi behöver föra en ansvarsfull ekonomisk politik för att trygga välfärden.

I vår budget tillför vi nya satsningar till vuxenpsykiatrin, peer-support och kulturen. Budgetförslaget innehåller viktiga satsningar på personalen samtidigt som vi tar bort effektiviseringskrav för verksamheter som rör närsjukvården, psykiatrin. kultur och skola. Vårt budgetförslag innebär också steg för att säkerställa att Region Halland har beredskapslager inför framtida kriser. Det är en offensiv budget som höjer ambitionen för regionen.   Klimatomställningen är en av vår tids ödesfrågor. Alla måste dra sitt strå till stacken och Region Halland har ett ansvar både för sin egen verksamhets miljö-och klimatpåverkan men också för en hållbar regional utveckling.

Vår region behöver ställa om. I dag påverkas livslängd, hälsa, möjligheten till jobb, löneskillnader och tilltron till omvärlden av en rad olika faktorer. Halland är varken jämlikt eller jämställt. Region Halland ska medverka till ettsamhälle där alla känner sig välkomna och ges möjlighet att bidra. Då krävs social, ekologisk och ekonomisk hållbarhet både i det interna och externa arbetet. Vi rödgröna partier vill att de globala målen för hållbar utveckling, Agenda 2030, prioriteras högt i Region Hallands insatser.

Läs hela förslaget här (pdf)

En kortare version finns här (pdf från ppt)