MP:s budgetförslag till Region Halland

Halland står inför flera framtidsutmaningar. Region Hallands kostnader är större än intäkterna och fortsätter att öka. Det behövs nya arbetssätt för att fortsatt leverera en god vård där samverkan, användandet av ny teknik och effektiva lösningar är framtiden. Det skriver Miljöpartiet, Socialdemokraterna och Vänsterpartiet i ett gemensamt budgetförslag för 2021-2025
Stora utmaningar inför de närmaste åren finns på många områden. Beroendet av statsbidragen för att klara av att hålla budgeten har ökat. Halland är varken jämlikt eller jämställt. Utan en tydlig politisk ledning och styrning blir det i slutändan invånarna som får betala priset i form av bland annat bristande tillgänglighet. Det behövs nya arbetssätt för att fortsatt leverera en god vård där samverkan, användandet av ny teknik och effektiva lösningar är framtiden. De senaste månaderna har visat att den förmågan i allra högsta grad finns i regionen.  När Halland drabbats av den utmaning som en pandemi är så har regionens personal än en gång visat genom sina insatser att de sätter patienten främst. För det ska de ha allas vårt tack.

Klimatförändringarna är ännu en stor utmaning vi står inför, det är inte längre en möjlig framtid utan här och nu. Alla måste dra sitt strå till stacken och Region Halland har ett ansvar både för sin egen verksamhets miljö- och klimatpåverkan men också för en hållbar regional utveckling.

Läs hela budgetförslaget (PDF för nedladdning, 2mb)