Rapport från regionfullmäktige 18 april

Under dagens regionfullmäktige behandlades årsredovisningen för 2017.

Elisabeth Falkhaven belyste klimatfrågan och framförallt om de ökade koldioxidutsläppen. Koldioxidutsläppen måste minska och de måste minska snabbt för vi är på väg mot en 3-graders ökning av temperaturen. Halland måste i detta göra sitt och ta sitt ansvar.

Emma Vildstrand tryckte främst på tre frågor kring miljö, hälsa och hälsofrämjande vård. Den ekologiska maten måste öka i regionen och likaså specifika miljökrav i all upphandling. Dessutom är regionens arbete kring läkemedels påverkan på miljön inte alls så fokuserad som den behöver vara. Detta är frågor som är viktiga för att människor, djur och natur ska må väl och inte bli sjuka av hur vi människor lever.

Stefan Edlund lyfte, sist men inte minst, att arbetet med jämställdhet måste in i årsredovisningen, för idag saknas denna sammanställning.

Den nya politiska organisationen har varit en bra demokratisk process och en viktig sådan, sa Elisabeth Falkhaven från talarstolen.

Stefan Edlund pratade under dagens möte kring livsmedelsprogrammet och att fiskerinäringen inte finns med. Detta är en viktig del i vår livsmedelsförsörjning. Miljöpartiet saknar också den ekologiska hållbarheten och tycker därmed att programmet behöver utvecklas framöver.