Region Hallands klimatarbete

Interpellation till regionstyrelsens ordförande Mikaela Waltersson.
Halland är utsatt för klimatförändringarna med bland annat stigande havsnivåer och vattenbrist. FN:s klimatforskarpanel IPCC bedömer att det finns chans att begränsa uppvärmningen till 1,5 grader, men det kräver aldrig tidigare skådade ansträngningar i hela samhället. Tiden är knapp och ansvaret vilar tungt på politiker på alla nivåer under den här mandatperioden. För att klara 1,5 grader behövs en minskning av utsläppen globalt på 45% till 2030 och nollutsläpp till 2050. Regionen har som mål i budgeten att reducera koldioxidutsläppen med 80% till 2025 i regionens egna verksamheter.

1. Vilka åtgärder är igång för att nå 80% minskning av koldioxidutsläppen till 2025 i den egna verksamheten?

2. Hur går räkningen av koldioxidutsläppen till?

3. Hur tänker regionen arbeta med ta in klimat i budgetarbetet så att Region Halland drar sina strån till stacken för att nå 1,5 graders-målet i verksamheter som regionen påverkar, t ex genom ekonomiska bidrag?

Maria Losman

Miljöpartiet de gröna