Regionens matinköp avgörande

Debattartikel i Hallandsposten, 27 augusti 2014.
Försäljningen av ekologiska livsmedel har bara i år ökat med 30 procent. Detta är en bra indikation på att kunskaperna om ekologiskt jordbruk och dess motsats har ökat och lett till att fler människor faktiskt gör aktiva val för att värna hälsa och miljö.

Miljöpartiet har länge strävat efter att göra val byggda på goda kunskaper och etiska ställningstaganden för djur, natur och människor. Därför vill vi se att inköpen av mat till regionens verksamheter bygger på det vi i dag vet utifrån studier om matproduktion nämligen att vi ska äta ekologiskt för att vara rädda om vår jord, växt- och djurliv.

Det är dessutom en solidarisk handling med dem som jobbar i jordbruket oavsett var på jordklotet eftersom de slipper bekämpningsmedlen. Vi ska också äta klimatsmart och därför välja mycket rotsaker, ärtväxter, frukt och grönt eftersom dessa inte har lika stor påverkan på klimatet som köttframställningen har. Vill man minska klimatpåverkan rejält gäller det också att laga mat efter säsong. I verksamheterna ska vi äta mat som inte rest så långt, förutsatt att den är ekologisk.

Ekologiskt är ofta klimatsmart eftersom en av grundbultarna i ekologisk produktion är att den är baserad på lokala resurser. Att jämföra närproducerat med ekologiskt är svårt men transporterna från producent till konsument står för en mycket liten del av matens klimatpåverkan. Det konstaterar bland andra både Sveriges Lantbruksuniversitet och IVL, Svenska Miljöinstitutet. För ”närodlat” finns det inte några andra regler än svenska lagar och produktionen kan vara alltifrån högt driven industriell produktion med stor andel importerade insatsvaror. Det är självklart en fördel om maten kommer från närområdet men att den är ekologisk är långt viktigare både för en giftfri miljö, för klimatet och för det lokala näringslivet.

Vi vill se att produktionen av ekologisk mat i Halland ökar och eftersom tillgång och efterfrågan hör ihop så tror vi att en ökad efterfrågan från regionens verksamheter är viktig. Vi har insett fördelarna med ekologisk matproduktion och vi vet att allting har ett pris, så även vår miljö.

Svein Henriksen (MP), Halland

Elisabeth Falkhaven (MP), Halland