Remissvar Regional infrastrukturplan 2022–2033
Vi har svarat på Region Hallands förslag till Regional infrastrukturplan fram till 2033. Vi understryker vikten av samtliga tåglinjer och föreslår att stödet till Halmstad flygplats avvecklas och att tågtrafiken till Kastrup och Stockholm utvecklas för de som måste flyga långt.
Den preliminära planen för Region Hallands infrastruktur är på 1 370 miljoner kronor 2022–2033. I infrastruktursammahang är det små investeringsvolymer. Prioriteringar är viktiga att göra.
Regeringen har i direktiven till regionerna inför upprättande av Regional plan fastställt att fyrstegsprincipen och ett trafikslagsövergripande synsätt ska vara utgångspunkten. Samtliga samlade effektbedömningar för enskilda åtgärder ska vara aktuella och kvalitetssäkrade.
Utbyggnad av väg 940 vid Onsala samhälle (”Onsalavägen”) ligger tidigt i förslaget till Regional plan 2022–-2026. Objektet är på 464 mnkr och upptar 1/3 (en tredjedel!) av förslaget till Regional plan och är därtill placerat så att det tar en majoritet av investeringsutrymmet fram till år 2026. Objektet ligger för närvarande i domstol då komplikationer finns ur miljöhänseende.
Miljöpartiet vill peka på behovet av att modernisera och uppdatera de underlag som ligger till grund för beslut om Onsalavägen så att de överensstämmer med de krav som ställs av regeringen avseende trafikplanering idag.
Miljöpartiets bedömning är att ett omtag behöver göras. Ett alternativ som tycks allt mer angeläget är att med fyrstegsprincip och trafikslagsövergripande förhållningssätt investera i åtgärder på den befintliga Onsalavägen (väg 940). Det är rimligt att anta att kostnaden då blir lägre än föreslagen nivå för en ny väg när fyrstegsprincipen följs. Miljöpartiet föreslår en halvering av projektets budget och att huvudinriktningen blir lämpliga förbättringar i vägstandard och kollektivtrafikframkomlighet. För att förbättra framkomlighet och säkerhet så snart som möjligt bör åtgärderna prioriteras.
Principiellt är det en huvuduppgift för staten att säkerställa standard på landets järnvägar. De senaste planeringsomgångarna har en omfattande samfinansiering mellan regionala planer och nationell plan blivit praxis. Miljöpartiet de gröna ser ett behov av att Hallands samtliga järnvägar behöver finnas kvar i drift, i en tid när klimatutsläppen snabbt måste minska och både godstransporter och pendlings- och personresemönster förändras. Vi gör bedömningen att järnvägen Halmstad–Nässjö (HNJ) riskerar att läggas ned helt om Region Halland prioriterar bort den. En sådan utveckling hotar att avfolka orter längs banan. I stället bör en mindre summa läggas in i regional plan för att påbörja ett arbete med utredning av elektrifiering. Även näringslivet bör involveras i arbetet med tanke på behovet av godstransporter.
I en tid när klimatfrågan är akut kan vi inte subventionera flyg på sträckor där tåg utgör ett rimligt alternativ. Vi förordar därför att bidrag till Halmstad flygplats stryks och att objektets kostnader – 30 miljoner kronor – satsas på ytterligare åtgärder för förbättrade anslutningar till Copenhagen Airport och Stockholm för möjligheter att nå knutpunkter för långväga flygresor.
Miljöpartiet ser också att det finns angelägna investeringar i kollektivtrafik, cykel samt att kommunerna har ett stort investeringsbehov, varför regional plan bör ha höjd beredskap i att samfinansiera kommunernas satsningar, inte minst mot bakgrund av behovet av byggnation av bostadsområden.
Förslaget till justeringar för att förbättra möjligheten till regional utveckling, regionförstoring och minskad klimatpåverkan åskådliggörs i nedanstående tabell.
