Vi står för avtalet – och för strandskyddet

Självklart ska det som är överenskommet i januariavtalet genomföras! Lika självklart är det att Miljöpartiet som parti står för strandskyddet. Det har vi alltid gjort, som parti. Elisabeth Falkhaven och Jan Riise svarar på frågor från C i Hallandsposten.

Januariavtalet är en överenskommelse mellan fyra olika partier, och vi håller våra överenskommelser, det vet alla. Med det sagt behöver det finnas utrymme för oss att uttrycka vårt partis politik, så att den blir
tydlig. Och det gör vi genom att påvisa skillnader mellan våra olika partiers politik där vi i Miljöpartiet säger: Det finns skäl, inte minst längs vår del av kusten, att lyfta värdet av strandskyddet. En effekt av att vi så länge har haft ett strandskydd i Sverige är en stortillgänglighet till havet, vattendragen och stränderna för alla hallänningar och våra besökare.

Det är viktigt, inte minst för hälsans skull. Blå rehab är minst lika viktigt som Grön rehab. Vi ska alltså vara rädda om strandskyddet och vi hoppas att de förslag på förändringar vi så småningom kommer fram till genom den översyn som ska genomföras, görs med urskiljning, stor omsorg och varsamhet. Det kommer alla att ha glädje av, de som inte äger en fastighet vid stranden men som vill kunna vandra där, naturen med strandremsan som alltid kryllar av småknytt, och de kommande fastighetsägarna som slipper få sina hus översvämmade vid höga vattenflöden och höjd havsnivå.

Det sistnämnda blev vi påminda om när vi var på besök i Laholm i helgen och hälsade på boende utefter Lagan vars källare var fyllda med vatten.

Nu handlar klimatförändringarna mycket om att hantera vatten. Höga flöden, torka, störtregn, skred, höjda havsnivåer. Det måste vi ha med oss i all planering framöver som förebyggande arbete för att undvika risk.

Elisabeth Falkhaven, riksdagsledamot, och Jan Riise, ordförande MP Halland

Publicerad i Hallandsposten 14 mars 2020