Jämställdhet, HBTQI+ och lika rätt

Alla människor ska ha lika rättigheter och möjligheter. För Miljöpartiet är detta en självklarhet, men tyvärr återstår mycket arbete. Människor diskrimineras ekonomiskt och socialt, i vardagen och på strukturell nivå. Exempelvis har var femte ung HBTQI-person utsatts för våld av en närstående och varannan ung transperson har försökt ta sitt eget liv. Samtidigt tjänar kvinnor i genomsnitt 12% mindre än män, och i nuvarande takt kommer det dröja till 2050 innan lönerna är jämställda.

Diskrimineringen måste brytas på strukturell nivå av politiska beslut. Alla människor ska ha lika rättigheter och möjligheter. Detta är något många partier säger, men vi går från ord till handling.

Vi vill:

• Stärka kvinnojouren med mer och långsiktiga resurser.
  • Höja lönerna i lågbetalda yrken där kvinnor dominerar på både nationell och lokal nivå. Detta för att åtgärda strukturella löneskillnader mellan manligt och kvinnligt dominerade yrken.
  • Förstärka mottagningen Alternativ Till Våld i deras viktiga arbete för att motverka våld i samhället.
  • Utöka samarbetet mellan kommunerna inom socialtjänsten för att höja kunskaperna inom t.ex. familjerätt, samt motverka att handläggare är för nära de som berörs.
  • Löpande fortbilda relevant personal i HBTQI-kunskaper, så att kunskapslyftet från HBTQI-certifieringar inte tappas bort när verksamheter utvecklas och nya anställda kommer in. Vi vill även undersöka möjligheten till att stärka HBTQI-bemötandet inom äldreomsorgen samt undersöka om kommunen ska öppna ett äldreboende med HBTQI-inriktning.

Vill du veta mer om vår politik i Kalmar? Här hittar du all vår politik, och här kan du läsa hela vårt valmanifest.

Nyheter på Jämställdhet