Bli en superhjälte i klimatomställningen

Vi behöver göra allt vi kan, här och nu, för att minimera konsekvenserna av klimatförändringarna, skriver Monika Bubholz.
De närmaste tio åren kommer att vara en omtumlande och spännande resa in i ett mer hållbart fossilfritt samhälle. Elbilsförsäljningen slår hela tiden nya rekord, industrin storsatsar på att fasa ut kolet och använda förnybar energi i produktionen, vegetarisk och vegansk mat har aldrig varit lika populär som nu, rekordmånga sätter upp solceller på sina tak och vi väljer att handla mer och mer hållbart.

Omställningen till ett fossilfritt Sverige pågår här och nu. Takten är svindlande och vissa jämför den med hur snabbt häst och vagn försvann från New Yorks gator i början av 1900-talet. På cirka tio år gick hästdroskorna från att vara ett självklart transportmedel till att helt ersättas av bilar. De är ett exempel på hur snabbt något kan förändras när kritisk massa närmar sig, normer förändras, och det blir en superexponentiell utveckling i en s-kurva. Något liknande sker nu i Sverige när det gäller att fasa ut fossila bränslen och ställa om till ett mer hållbart samhälle.

För alla, nästan, är överens om att vi behöver ställa om och bli fossilfria, även om vi kanske inte är helt överens om takten och prioriteringarna. Det finns dock ett kompakt och högljutt motstånd bland en del för att fördröja, förminska eller förneka den omställning som behövs. En del lägger allt sitt hopp i en korg med teknikoptimism och kärnkraftsvurm. Ytterligare en del använder Kina-alibit; varför ska lilla jag i Sverige göra något (som lever som om vi hade resurser från fyra jordklot) när Kina har så enormt mycket större utsläpp (men lägre per capita).

IPCC-rapporten och den samlade forskningen är dock supertydlig. Vi behöver göra allt vi kan, här och nu, för att minimera konsekvenserna av klimatförändringarna. För klimatförändringarna sker redan i dag.

Stora samhällskriser är en chans att bli en hjälte, ta plats som förebild och normskapande och bli ihågkommen av sin omvärld för den insats som gjorts. Var är mobiliseringen som var så stor inför de båda världskrigen eller nu senast i pandemin? Jag tänker att alla kan vara en del av den. För det är roligare att kämpa tillsammans med andra för något som är större än en själv, än att vara bakåtsträvare, sura i ett hörn och hoppas att allt går över.

Med ett stort jävlar anamma och en kampvilja för att försvara den jord och det liv vi har så fixar vi den omställning som krävs. Istället för att sitta under en snuttefilt av kärnkraft och sticka på en offerkofta på sociala medier, så är det inte så svårt att hänga koftan om halsen som en cape och bli en superhjälte redan i dag. Alla kan göra skillnad och alla behövs i den omställning som sker. För den sker här och nu. Kom med och rädda världen – bli en superhjälte.

Monika Bubholz

Språkrör för Miljöpartiet de gröna i Karlstad

Artikeln publicerades i NWT den 30 oktober 2021.