Direkttåg till kontinenten

Ett av Miljöpartiets viktigaste vallöften var att få igång direkttåg från Sverige till kontinenten. Vi vill att det ska vara enkelt att boka internationella tåg och lätt att ta sig ut i Europa utan att behöva ta flyget. Nu meddelar Trafikverket att de ser att nattåg mellan Malmö och Köln med start år 2022–2023 är ett bra första steg för att komma igång med direkttåg från Sverige till kontinenten.

Från Karlstad skulle vi då kunna ta eftermiddagståget till Malmö via Göteborg eller Hallsberg. På kvällen går vi på tåget i Malmö, sover genom Danmark och norra Tyskland och vaknar upp i Köln. Vid lunch kan man vara framme i centrala Berlin, Bryssel eller Paris.

Trafikverket tittar även på andra sträckor som kan bli aktuella längre fram. Oslo–Frankfurt, Stockholm–Bryssel, Stockholm–Berlin och Malmö–Basel är sådana sträckor som undersöks. Det låter väldigt lovande och med den stigande efterfrågan på tågresor finns det förhoppningsvis underlag för att köra flera av dessa sträckor i framtiden.

Med direkttåg från Sverige till kontinenten blir det lättare att välja tåget. Semesterresor och affärsresor med tåg kommer förhoppningsvis därmed att bli ett mycket mer attraktivt resesätt framöver. Nu hoppas vi på att Trafikverket så snart som möjligt går vidare och upphandlar tåg som kan trafikera sträckorna ut i Europa.

Monika Bubholz
Språkrör för Miljöpartiet Karlstad