Earth Hour i brytningens tid

Imorgon, lördag, är det Earth Hour. Ett tillfälle att manifestera för klimatet och en bättre framtid. Men årets Earth Hour är väldigt speciell.
Vi är i början av en pandemi som vi inte vet eller kan förstå konsekvenserna av. Samtidigt som vi behöver göra allt för att minimera klimatförändringarna, så behöver vi nu också fokusera på att rädda liv. Men inte bara liv, utan företag och arbeten som är viktiga kuggar i vårt samhälle.

Jag tror att det i framtiden kommer att pratas om tiden före Corona och tiden efter Corona. Låt oss då fånga möjligheten att skapa ett mer hållbart samhälle efter Corona.

Att vi fortsätter att stödja våra lokala företagare och restauranger. Så att vi stärker den lokala ekonomin och stödjer den entreprenörkraft som finns i det värmländska näringslivet.

Att vi köper mer lokalproducerad mat för att bli mer självförsörjande på mat i Värmland. Det innebär fler arbeten på landsbygden och kortare transporter av livsmedel.

Att vi fortsätter att koppla upp oss så att webbmöten blir normen på våra arbetsplatser. Fysiska möten behövs så klart fortfarande men när fler upptäcker teknikens möjligheter sparar vi både restid och transportkostnader och ökar samtidigt livskvaliteten.

Allt detta är en del i omställningen till ett mer hållbart Värmland. Miljöpartiet har drivit dessa frågor länge, men med en kris som Corona har fler fått upp ögonen för vikten av ett starkt lokalsamhälle och de fördelar som digitaliseringen och till exempel resfria möten har.

Den närmaste tiden kommer att med all sannolikhet bli tuff och prövande. Det är mycket som står på spel humanitärt och ekonomiskt. Samtidigt behöver vi reflektera över hur vi efter Corona stödjer det lokala näringslivet och bygger upp ett starkare Värmland. Att det faktiskt går att bryta invanda mönster och beteenden så att vi efter Corona får ett mer hållbart samhälle. Det tycker jag är något att reflektera över inför morgondagens Earth Hour.

Monika Bubholz

Språkrör för Miljöpartiet i Karlstad

Debattartikeln publicerades i VF den 27 mars 2020.