En värdig, hållbar och solidarisk migrationspolitik

Marléne Lund Kopparklint och Pål Jonson skriver i NWT den 14 juli att samtalen om en gemensam svensk migrationspolitik brutit ihop därför att Miljöpartiet varit som en tung grön elefant i rummet.

Det tror jag inte på. Vi är ett litet och pragmatiskt parti – även om vi står upp för goda och humanistiska värderingar. Men det var nog så att Moderaterna inte ville kompromissa utan stå på sig för en hård linje gentemot människor som söker skydd undan hedersvåld, åsiktsförtryck och krig. Tror jag.
Det är synd. Sverige har en tradition av att vara en humanitär stormakt och föredöme för krafter i världen som vill fred och försoning. Det är en roll som vunnit anseende – och som även lett till goda relationer och handelsavtal med länder i skilda världsdelar. Vi behöver en bred överenskommelse om migrationspolitiken där reglerna är tydliga och klara såväl för oss som för resten av världen.

Grunden är genom diplomati, rättfärdig handel och bra bistånd som syftar till att stödja fred, kvinnors rättigheter och miljö och som medverkar till att människor inte behöver fly för sina liv. Folk vill helst leva där de växt upp och har sina liv, jobb och relationer.

Vi bör gemensamt stödja FN:s arbete i flyktingläger och stödja kringliggande länder till konflikter där människor kan söka skydd. Kvotflyktingsystem och möjligheter att direkt från flyktingländer söka om asyl i Sverige och andra länder är en långsiktig och hållbar strategi som är både rättvis och motverkar flyktingsmuggling.

Vi bör följa de internationella överenskommelser som finns om att människor på flykt undan förtryck och krig kan söka skydd direkt när de kommer även till vårt land. Vi måste ha en snabb och rättvis bedömning och kan inte på förväg avgöra hur många vi kan ta emot. Den människa som riskerar dödsstraff gör det oavsett om de står först eller sist i kön. Volymmål är en fyrkantig räknenisse-politik som är inhuman. Barn behöver mamma och pappa – då kan man inte försvåra anhörighetsinvandring som Moderaterna vill.

Vi måste ha en god integrationsstrategi – och vi har också lyckats rätt bra. Just nu arbetar 42 000 personer födda i annat land bara i äldrevården. Utan invandrare stannar det här landet. Vi behöver tala väl om de som kommer, öppna våra hem, föreningar och nätverk. Snacket om att invandring är farligt skadar arbetet och sårar de som redan upplevt traumatiska händelser på sin resa hit.

Staten bör stödja kommunerna i våra strävanden att genomföra bra svenskundervisning, hitta praktikplatser, bostäder och jobb. Det här är ett svårt jobb – men nödvändigt. När kritiker säger att det tar flera år att få en flykting i arbete måste jag erkänna att det tagit sådär 25 år även för mina barn som är födda i landet att börja bidra som skattebetalare.

Låt oss inte göra enkel partipolitik av flyktingfrågan och söka vinna politiska poäng. Skyll inte egna ställningstagningar på gröna elefanter. Elefanter anses för övrigt vara kloka, vänliga och visa djur. Frågan är viktigare än så. Låt oss gemensamt forma en migrationspolitik som är värdig, hållbar och solidarisk med de arma människor som tvingas fly sina hem. Det är dem det är svårt för – inte oss.

Per-Inge Lidén

Språkrör, Miljöpartiet Karlstad

Debattartikeln publicerades i NWT den 23 juli 2020.