Ett starkare Sverige

Idag presenterades Kommunutredningen som ger förslag till åtgärder för att hantera de stora utmaningar som Sveriges kommuner står inför, där kommunernas framtida ekonomi och kompetensförsörjning identifieras som de svåraste utmaningarna. Miljöpartiet i Karlstad tycker att Kommunutredningens förslag är intressanta ur flera perspektiv och håller med om bland annat följande åtgärder:

• Lämna inte kommunerna i sticket. Skjut inte över statliga uppgifter till kommunerna utan att samtidigt skjuta med den påse pengar som är nödvändig för att hantera de nya uppgifterna.
  • Hjälp kommunerna med kompetensförsörjning genom att på nationell nivå skapa förutsättningar så att kommunerna kan rekrytera. Det handlar till exempel om att få fler i jobb, särskilt bland utrikes födda.
  • Bra att studieskulderna kan skrivas av om man tar jobb i en glesbygdskommun. Det är ett gammalt MP-förslag som nu även Kommunutredningen tagit med. Det kan göra det lättare att attrahera nödvändig kompetens som lärare, läkare och tandläkare i hela landet.
  • Kommunutredningen lyfter även fram att samverkan på olika sätt mellan olika kommuner är central för att kunna utföra kärnuppdraget inom skola, vård och omsorg men även för att kunna göra strategiska uppgifter som är mer komplexa, till exempel miljöstrategiskt arbete.
  • Vi tycker också att det är bra att Kommunutredningen adresserar klimatförändringarna och att kommunerna måste ha möjlighet att tidigt i samhällsplanering, infrastruktur och byggande har goda möjligheter att göra bra avvägningar för att hantera till exempel översvämningar, värmeböljor och mathållning.

Kommunutredningen lyfter även upp möjligheten till kommunsammanslagningar som ett sätt att hantera framtida samhällsutmaningar. Miljöpartiet i Karlstad tycker att det är viktigt att sammanslagningar ska baseras på frivillighet, precis som Kommunutredningen föreslår, och att medborgares närhet till påverkan och inflytande stärks.