Hurra! Mer resurser till broar i Karlstad

62,5 miljoner kr får Karlstads kommun i stadmiljöbidrag för byggnationen av en gång- och cykelbro mellan Färjestad och Råtorp, samt gångbron Trädgårdslänken över järnvägen, för att bidra till en hållbar stadsutveckling.
Hurra tycker vi, och tack Miljöpartiet i regeringen som har drivit igenom det här stödet till kommunerna för en hållbar stadsmiljöutveckling.

Vi behöver göra det enkelt att röra sig med gång och cykel mellan våra olika stadsdelar. Det finns idag tydliga cykelstråk in till centrum men det saknas bra förbindelser mellan stadsdelarna. En bro mellan Råtorp och Färjestad gör det lättare att gå eller cykla då avståndet för att röra sig runt på den befintliga bron är mer än 3 km. Vi tror att det gör att fler väljer att gå eller cykla istället för att ta bilen och att barnen kan röra sig enkelt till sina fritidsaktiviteter.

Trädgårdslänken, en bro vid nuvarande Duvslaget över järnvägen, kommer att länka samman centrum med Karlstads södra delar och förbinda Stadsparken med Västra torggatan. Det planeras att bli en mycket trevlig övergång för gående med många gröna planteringar.

Karlstad har satsat många miljoner på att bygga om och bygga nya bilbroar. Vi tycker att även cykel- och gångbroar behövs för att Karlstad ska bli en hållbar kommun även i framtiden. Vi vill se ännu fler cykel- och gångbroar för att länka ihop vår vackra stad. Därför är det väldigt roligt att kommunen nu får statligt stöd för att ta ett viktigt kliv i rätt riktning.