Karlstad ska vara en cykelkommun

Samtidigt som vi har gjort stora satsningar på kollektivtrafiken och rustar upp vår infrastruktur så är det viktigt att underlätta för alternativa färdmedel så som cykeln, skriver det blågröna styret i Karlstads kommun.
Karlstad ska vara en cykelvänlig stad. Arbetet med att göra vår kommun lättare och säkrare att cykla i oavsett årstid är därför ständigt pågående. I Cykelfrämjandets ranking för 2018 hamnade Karlstad glädjande nog på delad förstaplats som bästa mellanstora cykelkommun. Det är ett gott betyg för vårt arbete att göra Karlstad ännu cykelvänligare.

Samtidigt som vi har gjort stora satsningar på kollektivtrafiken och rustar upp vår infrastruktur så är det viktigt att underlätta för alternativa färdmedel så som cykeln. Det är angeläget av flertalet anledningar:

1. För hälsan. Hälsoeffekterna av att motionera är välkända, människokroppen är gjord för att röra på sig. Vi mår bättre och minskar riskerna för en lång rad olika sjukdomar. Samtidigt som många jobb innebär stillasittande blir det därför också viktigare att aktivera sig innan eller efter arbetet. Att underlätta för möjligheterna att faktiskt kunna ta sig smidigt och säkert till jobbet via cykel minskar således trösklarna till ett hälsosammare liv.

2. För miljön. Vi blir allt fler som lever och bor i Karlstad. Det innebär ökad trafik på våra vägar och risk för köer vid rusningstid. Möjligheterna att ta cykeln minskar trycket och ser dessutom till att minska utsläppen. Att ta cykeln är en pusselbit för att motverka klimatförändringarna och bidra till en bättre miljö, både här i Karlstad såväl som gemensamt med andra för en bättre värld.

3. För enklare pendling. Jobbresan kan vara den perfekta vardagsmotionen som sparar pengar och ger en chans att få lite extra solljus under den mörkare tiden av året. En cykel är som bekant inte i behov av något bränsle mer än kraften från dina ben. Det betyder minskade drivmedelskostnader, inga parkeringsbiljetter och enklare parkering. Om du har en längre resväg finns det numera smidiga elcyklar som ser till att underlätta färden rejält.

Vi i det blågröna styret är stolta över att det finns cirka 25 mil cykelvägar i vår vackra kommun och tänker fortsätta jobba för att fler ska ha möjligheten att kunna välja cykeln som ett alternativt färdmedel. Det gynnar oss alla.

Glad sommar önskar det blågröna styret!

Per-Samuel Nisser (M)
Alexander Torin (M)
Frida Pettersson (C)
Monika Bubholz (MP)
Niklas Wikström (L)
Erik Nilsson (KD)

Debattartikeln publicerades i NWT den 19 juli 2019.