Karlstads första hållbara industriområde – Västra Eriksberg

För att möta Karlstads utmaningar kan näringslivet bidra på så många sätt. Därför är hållbarhet en central del när kommunen nu markanvisar tomter i Västra Eriksberg.

Tävlingskriterierna i markanvisningen är uppdelade i de tre delarna hållbarhet, gestaltning och bidrag till näringslivsstrukturen i Karlstads kommun. Det innebär att intresserade aktörer ska beskriva hur de tar ansvar utifrån jämställdhet, mångfald och inkludering, både inför etableringen och på lång sikt.

Verksamheten behöver även redovisa hur den bidrar till den gröna omställningen.
Den allmänna infrastruktur som kommunen bygger planeras att certifieras enligt det internationella hållbarhetscertifieringssystemet Breeam Infrastructure.

– I praktiken innebär det att projektet ställer högre krav än tidigare på till exempel masshantering, transporter, dagvattenhantering, material och drift, men också att man utformar en miljö som natur och människor mår bra av, med både grönska, vatten, gång- och cykelvägar och sociala stråk att vistas i, säger Monika Bubholz (MP), ordförande för teknik- och fastighetsnämnden.