Krävs kvalitetshöjning om fler ska välja tåget

Även om intresset för tågresor växer i Sverige så behövs det stora insatser för att på allvar kunna konkurrera med flyg och bil, skriver företrädare för Miljöpartiet.
Allt fler väljer tåget. Det gäller både affärsresenärer och privata resor till familj, vänner eller ett semestermål.

Affärsresor med SJ:s tåg har ökat med 21 procent i vinter. Det är en kraftig ökning och allt fler väljer att resa klimatsmart även i tjänsten, kanske också för att det är bekvämt och att det är möjligt att arbeta under färden. SJ meddelar också att sportlovsbokningar i år har ökat med 13 procent jämfört med 2018 och att tåget är det överlägset mest populära kollektiva resesättet för vinterresan inom Sverige. Framförallt spelar en högre medvetenhet om miljö och klimat in när fler övergår till att ta tåget men även att det ger kvalitetstid och är ett bekvämt resesätt.

Samtidigt ökar intresset för att resa utomlands med tåg. DN:s initiativ om chartertåg mellan Stockholm och Venedig i sommar har väckt stort intresse och bokningarna har gjort att tidningen sätter in ett extra tåg för att möta intresset. Efterfrågan att resa på egen hand är också stort och i sommar ökade interrailkortförsäljningen med 50 procent. Framförallt har intresset från barnfamiljer ökat kraftigt.

Även regeringen har sett det stora intresset för internationella tågresor. Bland januariavtalets 73 punkter finns ett uppdrag till Trafikverket att upphandla nattåg med dagliga avgångar till flera europeiska städer.

För även om intresset för tågresor växer i Sverige så behövs det stora insatser för att på allvar kunna konkurrera med flyg och bil.

• Det måste bli billigare att åka tåg, framförallt om det är fler än en person som åker. Flyg får idag stora subventioner och om tåget ska kunna vara konkurrenskraftigt måste det bli mer rättvisa i kostnaderna.

• Det måste bli enklare att boka tåg, precis på samma enkla sätt som en flygbiljett bokas.

• Man måste kunna lita på att man kommer fram i tid. Det är en viktig kvalitetsfaktor som gör tåget attraktivt.

• Det ska såklart också vara tryggt att åka tåg och brister i underhåll av våra järnvägar måste åtgärdas.

• Det ska finnas hjälp att få vid förseningar, oavsett om man reser med olika tågbolag eller inte.

Ska fler välja tåget så kan det inte vara dyrare, långsammare, krångligare och mer osäkert än att ta flyget eller bilen. Trots att klimatfrågan får många att välja tåget så krävs det en ordentlig kvalitetshöjning för att få den stora massan att välja tåget.

Miljöpartiet har länge drivit många förslag för en bättre tågordning. Att Trafikverket ska upphandla nattåg ut i Europa är ett förslag. Ett annat förslag som vi har fått igenom i januariavtalet är att ett nationellt biljettsystem för kollektivtrafik ska införas. Bättre samordnade tidtabeller, rabattkort som gäller på all kollektivtrafik och möjlighet att ta med cykel på tåg är andra förslag vi vill se för att fler ska välja tåget.

Att åka tåg innebär att reseupplevelsen startar direkt. Järnvägen går genom landsbygd, byar och städer, stannar mitt inne i storstäder och ger resenärerna möjlighet att med alla sinnen uppleva att man är ute och reser. Att det tar längre tid än med flyget gör att det inte bara är det slutliga resmålet som ger minnen. ”Det är vägen som är mödan värd”. Tåg ger kvalitéer som flyg och bil inte når upp till, men samtidigt krävs en kvalitetshöjning för att fler ska välja tåget.

Monika Bubholz
Karlstad