Miljöpartiet vill att Karlstads flygplats läggs ner

Klimatet kan inte vänta. Miljöpartiet vill att Karlstads flygplats läggs ner.

Under hela flygplatsens historia har Miljöpartiet drivit på att förnybara bränslen ska användas vid tankning och krävt att flygplatsen ska gå runt på egna medel. Därför har Miljöpartiet alltid sagt nej till subventioner av flyglinjer.

Idag på årsmötet behandlade medlemsmötet en motion från Grön Ungdom och beslutade att Miljöpartiet i Karlstad ska verka för att Karlstads flygplats läggs ner i nuvarande form. Med undantag för att ambulansflyg och annan samhällsviktig trafik fortsatt kan bedrivas, ser vi flera anledningar till att lägga ner flygplatsen i nuvarande form.

Klimatet; klimatkrisen är akut och vi behöver vidta åtgärder omedelbart för att minska utsläppen.

Ekonomin; det är inte försvarbart att lägga 30 miljoner kronor om året på ett resande som inte är hållbart. Det finns redan idag utmärkta förbindelser med direktbuss och tåg till Arlanda på 3-4 timmar från Karlstads centrum.

Om kommunen vill lägga medel från bolagssektorn på infrastruktur så vore det bättre att de resurserna läggs på hållbara transporter. Tills flygplatsen läggs ner är det viktigt att de ambitiösa hållbarhetskraven i ägardirektiven följs och att flyget står för sina egna kostnader.