Sommaren 2019 – en tågrevolution

Kanske har du, liksom jag, varit ute på tågluff denna sommar. Åkt från en ort till en annan. Tittat ut genom fönstret och druckit en god kopp kaffe medan en ljudbok surrat i örat. Spelat kort med barnen och försökt hinna med en omgång till innan tåget var framme.
Tågresandet har fullkomligt exploderat denna sommar. Interrailbiljettsförsäljningen slår nya rekord och man hör svenska talas lite varstans på Europas tågstationer. De mängder av svenskar som tar plats på danska och tyska tåg skapar medierubriker inte bara här hemma utan också i europeiska tidningar.

Att fler och fler upptäcker tjusningen med att resa med tåg kommer att inspirera än fler att välja tåget nästa år till Paris, Barcelona eller Zagreb. Det kommer förhoppningsvis även göra att fler börjar välja tåg som färdmedel på affärsresorna och att företagens resebyråer kan hantera även sådana resor framöver.

Tråkigt nog är det dock fortfarande mycket enklare att flyga ut i Europa än att resa med tåg. Miljöpartiet har i regeringen därför genomfört satsningar på nattåg från Sverige till övriga Europa. För 2019 satsas 50 miljoner kronor på att Trafikverket ska upphandla nattåg med dagliga avgångar till flera europeiska städer. På EU-nivå har Miljöpartiet fått igenom förenklingar i tågresandet. Det innebär att det ska vara enkelt att boka om tågbiljetter vid missad anslutning, att det blir lättare att boka långa sammanhängande resor i EU, samt större möjligheter för resenärer att ta med cykeln på tåget. Mycket vettiga beslut då det som är bra för miljön ska vara lättare och billigare än det som är mindre bra.

Att resa med tåg handlar inte om att flygskammen har slagit sin förlamande hand över oss. Det handlar om att vi väljer nya sätt att resa och uppleva världen runt omkring oss. Att själva resan blir en del av äventyret och att vi märker hur nära det faktiskt är mellan Värmland och Bretagne.

Monika Bubholz
Språkrör för Miljöpartiet i Karlstad

Debattartikeln publicerades i VF den 29 augusti 2019.