Vänern – Europas viktigaste sjö

Miljöpartiet vill prioritera Vänern.
Nu är det september och snart dags för mig att ta upp min gamla segelbåt. I år blev det inga långa turer – men att segla runt Sätterholmsöarna och ut till de vackra timmeröarna räcker långt. Vi har en stor och vacker skärgård. Och finns det något vackrare än att se solen gå ner från lagunen på västra Timmerön?

Vänern är EU:s största sjö och en viktig resurs för oss i Värmland – och i hela EU. Vi bör samla oss och utveckla en sammanhållen politik för denna rikedom vi är satta att förvalta.

Att frakta gods på båt är bra effektivt och miljövänligt. Med nya slussar i Trollhättan och en övergång till EU:s förenklade regler för insjöfart bör båttrafiken bli ett verkligt alternativ till landsvägstransporter. Hårdare krav på utsläpp och en satsning på förnybara drivmedel ligger även i branschens intresse. En genomgång av vilka hamnar vi ska ha i framtiden är nödvändigt.

I norra Vänern har passagerartrafiken byggts ut på kommunalt initiativ. Tillsammans med turismnäringen kan vi utveckla möjligheterna till upplevelser, mat och övernattning i Vänerns skärgårdar. Det borde finnas kommersiellt utrymme för passagerartrafik rakt över Vänern. Då behövs bra förpackade upplevelser som lockar turister från när och fjärran.

Ett hållbart och utvecklat fiske kräver samverkan inom ett stort område. Ett samlat miljöarbete där övergödning och utsläpp av miljögifter minskas i området från Trysilälvas tillflöden i norr till Tidans slättbygder i söder. Nya möjligheter för fisken att vandra och föryngra sig och arbete för att skapa friska vattendrag är nödvändigt. Förädlingen av produkterna till glädje för konsumenterna bör utvecklas.

Nivåregleringen är en svår avvägning. Genom att hålla sjön på en alltför jämn nivå växer stränder igen och den naturliga variationen upphör. Att en vattenyta höjer och sänker sig är naturligt och skapar också utrymme och livsmöjligheter för en del av den biologiska mångfald som vi vill bevara för framtiden. Samtidigt vill vi inte ha samhällsskadande översvämningar och vi behöver jämna flöden för att tillverka energi i Göta älv. Hänsyn till vattnets kraft är viktig i all stads- och samhällsplanering.

Vattenkvalitén är viktig – inte bara för oss. Över en halv miljon människor tar idag sitt dricksvatten från Vänern och Göta Älv. I ett solidariskt Europa kan vårt dricksvatten vara en resurs för hela EU.

Vänern är också en plats för rekreation och vila. Det är hälsofrämjande med naturupplevelser. Att bara titta ut och höra vågornas skvalpande, ta sig ett dopp och fundera över livet vid en vacker och livskraftig sjö, är något även framtida generationer måste få göra.

Region Värmland kommer nu under hösten ha en rad seminarier för att ta fram en långsiktig strategi för Värmland. Det är bra. Låt en samlad politik kring EU:s största insjö få bli en del i detta arbete. Det är viktigt inte bara för oss – utan för hela Europa.

Per-Inge Lidén
Språkrör MP Karlstad

Debattartikeln publicerades i VF den 12 september 2019.