Värmland ligger vid ett sötvattenshav

Värmland har under många år vänt sig bort från vattnet och riktat uppmärksamheten inåt land. Nu blåser nya vindar. Låt oss gemensamt utveckla Vänern som farled, grund för näringsverksamhet och vattenresurs! Det skriver Per-Inge Lidén, kommunalråd (MP) Karlstad.
Så har vi haft besök av Ostindiefararen. Tusentals människor i Kristinehamn, Karlstad och Åmål har sett och besökt detta skepp vars föregångare på 1700-talet seglade till Kina för att två år senare kom tillbaks med en last motsvarande den dåvarande statsbudgeten. Själv fick jag möjligheten att vara med ombord i 24 timmar som jungman.

Vattnet har alltid varit en tillgång som transportled, grund för näringsverksamhet och som givare av det livsviktiga dricksvattnet. Så är det än idag. Vänern är en stor tillgång vi ska vårda väl för framtiden.

Men vi behöver utveckla Vänern som transportled. Med nya, effektiva och alltmer miljömässigt hållbara båtar har vattenlederna stora fördelar framför lastbilstransporter som sliter hårt på vägar och klimat.

EU har nyligen klassat Vänern i en sjöfartsklass som gör det möjligt att gå med en mindre besättning och enklare båtar. Ett viktigt steg för att göra vattenburna transporter konkurrenskraftiga.

Nu behöver vi gå vidare. Hamnar och omlastningsmöjligheter behöver moderniseras såväl runt Vänern som i Göteborgs hamn. Staten måste ta sitt ansvar och byta ut de åldersstigna slussarna i Trollhättan. Den planerade lågbron som fysiskt hinder i Göteborg behöver få en lösning som inte hindrar sjötransporter från Vänern.

Vänern som källa för värmländskt näringsliv bör utvecklas. Här vill vi gå före genom att bygga ut infrastruktur i form av bryggor och passagerartrafik i Vänerns norra och unikt vackra skärgård.

Tillsammans med Hammarö och Kristinehamn har vi passagerartrafik till bland annat Rävön, Långholmen och Kristinehamn. Vi utreder möjligheten att knyta samman Karlstad, Hammarö och Grums med båttrafik. En dröm är kommersiell turisttrafik mellan Karlstad och Mariestad/Lidköping. Vi tror att det finns fler möjligheter för vårt näringsliv att utveckla turism, matproduktion och upplevelser i vårt skärgårdsområde.

I ett Europa som präglas av klimatförändringar, sjunkande grundvattennivåer och ett ökande befolkningstryck kommer vatten bli en starkt efterfrågad tillgång. Om vi fortsätter att höja Vänerns vattenkvalitet genom ett gott miljöarbete i och kring Vänern kommer vi i framtiden kunna sälja vårt vatten till Berlin, Amsterdam och Paris. Kan gas ledas från Nordsjön kan också friskt sötvatten ledas till törstande stadsbor på kontinenten.

Per-Inge Lidén

Debattartikeln publicerades i VF den 28 juli 2015