Asyluppgörelsen är så anständig som det gick

Replik 24/2 på ”Asyluppgörelsen är inte anständig i Kungsbacka-Posten” 17/2 och i Norra Halland 2/3
Moderaterna kritiserar Miljöpartiet för att ha vara pådrivande i uppgörelsen om unga människor som flytt till Sverige och deras möjligheter att gå i skola och söka jobb.

Kritiken gäller uppgörelsen som handlar om unga människor som varit här i många år till följd av långa handläggningstider på Migrationsverket. Det gäller unga som hunnit fylla 18 år medan deras ärenden malt i vår byråkrati. I den bästa av världar hade det gått att ordagrant hålla sig till asylrätten men det flydde så många på en gång att vår administration inte hann med. I ett sådant läge är det ansvarsfullt att göra det bästa av situationen.

Moderaterna menar att uppgörelsen är ansvarslös, empatilös och kortsiktig. Vi kan hålla med om att det är en kortsiktig lösning, men det var så mycket ansvar och empati som var möjlig att få igenom riksdagen.

Moderaternas gamla arbetslinje hade sina avigsidor, men den visade ändå att moderaterna hade en tro på utveckling, en riktning och idé som idag verkar ha bytts ut mot rädsla. Det kan vara dags att titta på arbetslinjen igen med tanke på vilka luckor som finns att fylla i till exempel vår vård och omsorg.

Thomas Lundberg, Maria Losman, Emma Vildstrand och Clas Rosander

Miljöpartiet de Gröna i Kungsbacka