Barn behöver bostad

Miljöpartiet föreslår i en motion att tvåårsregeln avskaffas för nyanlända barnfamiljer som får hyra lägenhet genom kommunen. Det är orimligt att de som precis kommit hit ska förväntas hitta eget boende på så kort tid, så länge det tar mer än fyra år att få en lägenhet genom den kommunala bostadskön i Kungsbacka.

Vi kunde nyligen läsa om ytterligare en barnfamilj som kommer att förlora sitt boende, inte för att de varit sena med sin hyra, eller misskött sig på något vis. Utan för att de bott där i två år. Under dessa två år har barnen hunnit komma in i skolan och skaffa sig vänner, familjen har etablerat sig i samhället och fått ett socialt nätverk. Efter att ha flytt från krig och förföljelse har en drabbad familj fått lov att landa i en trygg och fungerande vardag. Då slänger vi ut dem.

Från och med den 1 januari 2020 är Förenta nationernas (FN) barnkonvention, svensk lag. Är det rimligt att påstå att barnets bästa tas tillvara, när vi efter två år tvingar dem att flytta från det område där de har hunnit rota sig och i stället hänvisar dem till tillfälliga ”tak-över-huvudet” lösningar? Vi i Miljöpartiet tycker inte det.

I Kungsbackas Vision 2030 står det: ”Hit är alla lika välkomna, och möjligheterna till utveckling är goda för både individen, gruppen, föreningen och företaget.”

När bosättningslagen tillkom var regeringens intention att kommunerna i så stor utsträckning som möjligt skulle erbjuda de nyanlända permanenta bostäder. Detta har Kungsbacka tillsammans med en del andra kommuner valt att bortse ifrån.

Vi tycker att det är kortsiktigt och omänskligt. Det är en strategi som förstärker klyftorna i samhället och motverkar integrationen. Vi vill ha ett långsiktigt hållbart samhälle, där alla är välkomna och kan
utvecklas, precis som visionen säger.

Vi föreslår därför att:
Kungsbacka ändrar direktiv/riktlinjer/instruktioner till sina bolag så att;
– den generella tidsbegränsningen av hyreskontrakten inte längre gäller för barnfamiljer.
– tidsbegränsningen för övriga kontrakt förlängs till 5 år.

Maria Losman, Elisabeth Sahlsten, Clas Rosander och Karin Färnlöf Clarin (MP Kungsbacka)

Hela motionen finns att ladda ner som pdf.

Foto förstasidan: Fyrbiträdets bostad Stora Karlsö, foto Helen Simonsson, CC-BY-SA 3.0