En hållbar och rättvis framtid

I Sverige konsumerar vi som om vi hade fyra jordklot, skogar skövlas, havsbottnar och korallrev dör, vattendrag förorenas och växter och djur utrotas. När vi överskrider naturens gränser på ett område påverkar det också andra. Det är dags för politiken att komma ikapp.

Oavsett hur mycket de andra partierna kan måla utsidan grön så är det innehållet som räknas. Miljöpartiet är det enda partiet som gång på gång representerar klimatet i förhandlingsrummen, i riksdagens kammare, i debatterna och på gatorna. Vi är det enda partiet med en plan för att minska utsläppen och möta klimatkrisen.

För oss handlar det om att öka takten, för andra partier handlar det om att ens komma in i matchen. Det är skillnad mellan tomma ord och radikal handling, mellan populism och att faktiskt våga ta beslut.

Världen befinner sig i ett klimatnödläge och vetenskapen har sagt sitt: Utsläppen måste minska – snabbt.

Det är dags att kräva en fossilfri industri. Miljöpartiet vill investera i industrins klimatomställning för att fasa ut kol, olja och gas. Redan 2030 kan Sverige vara fossilfritt. Det ger kraftigt minskade utsläpp, och ett bättre samhälle.‍

Vi har möjligheten att bli ett land som visar vägen. Som visar att klimatomställningen skapar jobb, förverkligar drömmar och faktiskt gör våra liv bättre.

Vårt löfte till alla som oroar sig för klimatet –  Miljöpartiet gör allt vi kan för att lösa problemet.

Vi måste visa att vi är många som står upp för en hållbar och rättvis framtid – och visa världen att det går att leva hållbart.

Var med, skriv under på fossilfritt2030.nu

Välkommen till Miljöpartiet! Bli medlem!