Feminismen måste gå mycket längre

På måndag 8 mars är det Internationella kvinnodagen. Det uppmärksammas förstås av Miljöpartiet över hela landet. Feminismen måste gå betydligt längre, skriver MP Kungsbackas ordf Ingegärd Salmose i Kungsbacka-Posten och Norra Halland.
Har feminismen gått för långt ?

Sverige är ett av världens mest jämställda länder och var och varannan dag frågar sig män om det trots allt inte är så att feminismen någonstans har gått för långt.

Generationer av modiga kvinnor har tagit strid för det som vi idag ser som en självklarhet. Rrösträtt för alla vuxna, fri abort, förskola och en naturlig plats på arbetsmarknaden kom inte till av sig självt – och inte utan motstånd. Det kommer inte heller nutidens feministiska segrar att göra.

I ett av världens mest jämställda länder mördas kvinnor fortfarande av sina män. Flickor lever under hedersrelaterat våld och förtryck. Kvinnor får sämre vård än män och kvinnodominerade yrken präglas ofta av både låga löner och en arbetsmiljö som lämnar mycket i övrigt att önska. Normmedveten pedagogik är långt ifrån självklar.

Nej, feminismen har inte gått för långt. Det finns mycket arbete kvar, till exempel att få till ett långsiktigt samarbete mellan Kungsbacka kommun och Kungsbacka kvinnojour.

Feminismen har inte gått för långt. Den måste gå betydligt längre.

Ingegärd Salmose
Ordförande MP Kungsbacka