Kollektivtrafiken för det goda livet

Barn och ungdomar behöver kunna resa inom Halland utan att det ska kosta dem eller deras föräldrar något – det är en rättvisefråga och en möjlighet till sommarjobb och en aktiv fritid. Thea Gunnarsson och Maria Losman skriver i Kungsbacka-Posten och Norra Halland.

”Halland – bästa livsplatsen” är Region Hallands vision. En nyckel till att kunna leva ett gott liv är att kunna resa utan stora klimatavtryck. Kollektivtrafiken behöver både ha god täckning i stad och land, tillräcklig turtäthet och rimliga biljettpriser. Det är viktigt att hallänningar i alla åldrar ska kunna ta sig till jobb, studier och fritidsaktiviteter utan att ha tillgång till egen bil som många, men inte alla, vuxna har.

Resandet med kollektivtrafiken har minskat på grund av Covid19. Många har vant sig vid att arbeta, studera och umgås mer över länk och det är bra, men vi behöver också träffas fysiskt och uppleva kultur på plats och tillsammans. Det gäller nu i sommar när vi håller oss hemmavid på säkra avstånd, och det gäller efter pandemin.

För barn och unga ger kollektivtrafiken ökade möjligheter till sommarjobb som en väg in i arbetslivet och en aktiv fritid oavsett föräldrarnas plånbok. Därför hade vi i budgetförslaget från Socialdemokraterna, Vänsterpartiet och Miljöpartiet med att sommarkort med fria resor inom Halland ska erbjudas Hallands barn och ungdomar. Visionen om den bästa livsplatsen behöver gälla alla oavsett inkomst.

Thea Gunnarsson, Grön Ungdom Halland och Maria Losman, Miljöpartiet Halland