Laglig skatteplanering

Lyssna

Det går fint att undvika skatten på plastpåsar. Använd dem flera gånger! Maria Losman svarar på inlägg från Helena Antoni (M)

Skatteplanera lagligt: använd (plast)påsar fler gånger

Det går fint att undvika skatten på plastpåsar. Det är faktiskt själva poängen att du, Kungsbackas barnfamiljer och alla andra ska slippa den. Använd påsar flera gånger eller använd påsar i andra material så behöver du inte betala skatt. Plastpåsar som är designade för att användas många gånger och soppåsar är inte beskattade.

Den skatt på plastpåsar som infördes 1 mars finns med i Januariavtalet mellan Socialdemokraterna, Miljöpartiet, Centerpartiet och Liberalerna. Syftet med skatten är att bidra till att nå målen i EU:s förpackningsdirektiv som kräver att Sverige vid utgången av 2025 minskar förbrukningen av plastbärkassar till 40 stycken per person. Bakgrunden till EU-direktivet är att minska nedskräpning och spridningen av mikroplaster i naturen. Miljoner djur får varje år i sig plastpåsar och mikroplaster. Skatten på plastpåsar är en av flera nödvändiga åtgärder för att komma till rätta med både nedskräpning och mikroplaster eftersom skatter styr våra beteenden.

Maria Losman, Miljöpartiet

Publicerades i Kungsbacka-Posten 7 mars 2020