Medlemsundersökning våren 2023

Medlemsintervjuer i våras

”Du som medlem i Miljöpartiet är en av våra viktigaste tillgångar och vi vill gärna ta vara på dina och alla medlemmars intressen, engagemang och förmågor. Vi vill därför lära känna dig bättre, vilka frågor som är viktiga för dig och hur du ser på ditt engagemang.”

”Du är viktig för Miljöpartiet” var rubriken på en inbjudan, som vi skickade ut i början av året, att vi gärna ville få höra mer av era åsikter, intressen, insikter och viljor eftersom ni är viktiga för oss i Miljöpartiet. Så under några veckor så ringde vi runt till er och fick vara med om många intressanta och givande samtal, så först av allt STORT tack för det!!

Så vad hörde vi och vad vill vi göra med det? Lite axplock och summeringar av allt vi fick till oss.

Att det finns ett stort engagemang för det vi tror på och vill, kändes tydligt, värmande och stärkande. När vi ställde frågan Varför Miljöpartiet? så var det allt från ”Jag är uppvuxen i en MP-familj och har fått det med modersmjölken och köksdiskussionerna” till ”Förtvivlad över det politiska läget – vill man ha demokrati så får man jobba för det”.

Viktiga frågor sträckte sig från Miljö, Klimat och Mångfald, att bry sig om oss vanliga människor till jämställdhetsfrågor. Vi hörde och kände en tydlig omtanke om alla oss människor, om klimat och natur och om framtiden. Allt något som vi tydligt står för.

Vad hörde vi?

När vi pratade om ”Hur vill/kan jag engagera mig i Miljöpartiet” så fanns det ett stort intresse av att engagera sig om förutsättningarna och frågorna passade.

Vi fick till oss en stor variation i hur och hur mycket man kan tänka sig och vilken form/typ av engagemang som passar. En stor variation i vilka frågor som engagerar, allt från ”Miljö-och-klimat” och ”Djuren” till Skolbibliotek och tågstopp i Åsa. Fantastiskt!.

En tydlig bild av att allas våra liv och passioner ser olika ut. Också något som vi står upp för och värnar, att vi skall få vara olika, att alla människor räknas.

Vad gör vi?

Vi har därför pratat om ett antal olika förslag för hur vi skall kunna möta den variationen med olika former, både fysiska tillfällen och digitala, med en variation av ämnen både politiska frågor och andra typer av aktiviteter.

Det som var mer gemensamt var att många medlemmar vill ha längre framförhållning, gärna kunna se och välja ur ett längre schema av olika möjliga engagemang under året, så det har vi tagit till oss, så håll utkik i mailkorgen och på hemsidan efter aktiviteter, träffar, informationstillfällen, mm.

Här vill vi gärna få mer hjälp av er om ni har idéer på aktiviteter eller ser något som ni känner också vore en idé för oss. Skicka det då till jan.riise@mp.se

Vad hörde vi mer?

Ett annat område som vi pratade med er om var ”Hur vill ni få information? Hur vill ni kommunicera?”.

Även här slås man av det tydliga intresset av att få information och att få vara involverad. ”Hellre för mycket än för lite” vad vanligare än ”sluta skicka till oss”. Fysisk och Digital information, gärna mail. Uppdaterad hemsida! Trevligt med föreläsningar och träffar där man får lära sig saker. ”Ni får gärna ringa, det var trevligt”

Ni vill gärna ha mer kommunpolitikinformation, gärna vilka våra förtroendevalda är, ett ansikte, vad vi gör i Miljöpartiet. Det som också framkom var intresset av att få veta hur det gick, vad det blev för resultat, att känna och se att vi gör skillnad.

Vi fick höra från er nya medlemmar att det hade varit bra om man fick en introduktion till partiet, hur kommunpolitiken fungerar, hur det är att vara medlem, mm.

Vad gör vi?

Vi började med att bjudan in till två informationsträffar, en fysisk i Stadshuset den 23/5, och en digital den 30/5 för nya medlemmar (eller gamla med som känner för lite uppfräschning). Vi hade också ett välbesökt möte på Onsala Rymdobservatorium i slutet av april.

Vi håller också på med att uppdatera hemsidan bl.a. med personporträtt av våra förtroendevalda.

Så håll utkik i mailkorgen och på hemsidan.

Även här vill vi gärna få mer hjälp av er om ni har idéer på information och dialoger som ni skulle vill ha. Skicka det då till jan.riise@mp.se

Bilden på förstasidan är från ett samtal med Alice Bah Kuhnke, en av våra Europaparlamentariker, och Christer Mattsson, professor på Göteborgs universitet, om högerextrema strömningar och demokrati. Samtalet hölls på Alléteatern i Kungsbacka augusti 2022. Foto: Jan Riise