Stå upp för klimatmålen för maten

Insändare i Norra Halland 26 sept 2023

Kungsbackas styre som består av Moderater, Centerpartister, Liberaler och Kristdemokrater har alldeles själva fattat beslut om att klimatpåverkan från måltiderna ska minska. Inte heller någon del av oppositionen har varit emot det politiska målet att komma ner till 1 kg koldioxidekvivalenter/kg livsmedel. Det är ett bra mål!

Kungsbackas styre har samtidigt gett lite mer pengar i budget till måltidsverksamheten, men inte så att det kompenserar fullt ut för inflationen.

Det är anmärkningsvärt att sedan samma styre beslutar om att öka andelen kött.

Det går inte att spara pengar om andelen kött samtidigt ska öka. Det går heller inte att nå klimatmålen. Olika sorters kött har olika stor klimatpåverkan men mat från växter har väldigt mycket lägre klimatpåverkan. Och ja, det går bra att laga god och näringsrik mat med mer vegetabilier, det görs hela tiden.

Så stå för era egna klimatmål M, C, L och KD och låt bli att skapa onödiga målkonflikter för vår personal, tycker vi i Miljöpartiet.

Maria Losman, ledamot i kommunstyrelsen (MP)

Thomas Lundberg, ledamot i Servicenämnden (MP)