Staden ska inte försvåra för solceller på Lidingös tak

Majoriteten sa nej till en bostadsrättsförening i Brevik som ville sätta upp solpaneler på taket. Orsaken? Solpanelerna var svarta och taket i rött tegel. Miljöpartiet är starkt kritiska till beslutet.

Det ska var lätt att göra rätt i klimatfrågan. Miljöpartiet anser inte att Lidingö stad ska bromsa när fastighetsägare vill sätta upp solceller på taken.

– Kulturhistoriska värden kan, och får inte, stå i motsättning till utveckling och förnyelse i bostadsbeståndet. Såväl begreppet kultur som begreppet historia utesluter inte en utveckling i takt med tiden. Solceller är framtiden, säger Ted Wallin (MP), ersättare i miljö- och stadsbyggnadsnämnden.
Kommunens inställning bör vara att underlätta och inte att försvåra för husägare att installera solcellspaneler. Vi lever i en tid då förnybar energi behövs mer än någonsin. Att kräva eller neka bygglov ska enligt reglerna ske endast i fall som ”avsevärt” påverkar bebyggelse som är ”särskilt” värdefull ur kulturhistorisk synpunkt. Det räcker alltså inte att solceller bryter mot kulturhistoriska värden. De måste bryta avsevärt mot sådan bebyggelse som är särskilt värdefull.

– Dessa mycket högt ställda krav innebär att avslag bara kan göras i rena undantagsfall. Solceller av normal typ på taket på ett ganska vanligt bostadshus kan inte rimligen uppfylla dessa högt ställda krav för avslag, säger Ted Wallin.

Miljöpartiet röstade därför för att fastigheterna i Breviks centrum skulle få sätta upp solpaneler på taken.
– Det här visar återigen att staden saknar en plan för hållbar utveckling. Miljöprogrammet kommer inte att nå sina mål, alla skrivningar om hållbarhet raderades ut i budgetdirektivet och även i start-PM för Lidingö centrum, kommunekologen tillfrågades inte när belysning ska installeras i skogen och nu detta. Det måste till en förändrad inställning och det snabbt, säger Patrik Sandström, oppositionsråd (MP).

Läs artikel i Mitt i Lidingö.

Läs reservationen från Miljöpartiet.

Läs beslutet som togs i Miljö- och stadsbyggnadsnämnden den 11 juni.