“2016 året då byggandet av den täta gröna staden tog fart”

Läs kommunalråd Märta Stenevis anförande i kommunfullmäktige 27 april 2017 om Malmös utveckling under 2016, med anledning av årsrapporten.

Malmö växer. 2016 blev vi 5 900 fler Malmöbor. Människor från hela världen söker sig till oss och vår ambition är att alla som bosätter sig här ska få plats och vara välkomna i Malmö.

När staden växer så snabbt ställer det stora krav på samtliga av våra verksamheter. Men trots en kraftig befolkningsökning som utmanar våra verksamheter har vi gjort ett mycket starkt resultat med ett överskott om 962 miljoner kronor. Resultatet beror till stor del på en gynnsam konjunktur och tillfälliga intäkter, men inte desto mindre skapar det förutsättningar för en långsiktigt hållbar ekonomi. Vi avsätter 720 miljoner kronor till resultatutjämningsreserven och står därmed starkare rustade för tuffare år och ett fortsatt stort behov av investeringar i både skolor och kollektivtrafik.

2016 var året då byggandet av den täta gröna staden tog fart på riktigt. Under 2016 möjliggjorde vi för över 3 000 bostäder i antagna detaljplaner, och beviljade bygglov för 4 000 bostäder. Av dessa var nästan 70 procent hyresrätter, en effekt inte minst av ett aktivt arbete med markpolitiken. Parallellt med bostäder måste samhällsservicen byggas ut i takt med att staden växer. Malmö har en ung befolkning och vi går nu in i en period där vi behöver bygga ut grundskolan. Under 2016 har det beviljats bygglov för nästan 1 500 förskoleplatser och över 3 000 grundskoleplatser. Efterhand som staden blir tätare måste vi våga tänka nytt och använda den yta vi har smartare, ett sådant exempel är de nya riktlinjerna för skolors och förskolors uteyta, där vi säkerställer att alla barn har tillgång till god lek även i den täta staden.

Den höga byggtakten drivs av konjunkturen, och vår uppgift är att stimulera och underlätta för en glödhet byggmarknad – samtidigt som vi redan nu behöver formulera strategier för att upprätthålla byggandet när konjunkturen så småningom mattas av. Med den utbyggnadstakt vi ser nu börjar vi även beta av bostadsskulden och skapar därmed bättre förutsättningar för framtiden.

Det är extra glädjande att det byggs intensivt i alla väderstreck, från Limhamn i väster till Sorgenfri i öster, från Västra hamnen i norr till Lindängen och Hyllie i söder. MKB är en viktig aktör i samhällsbygget, och under 2016 har man färdigställt över 500 bostäder, vilket innebär att MKB bygger mer än vad man har gjort på 40 år. Planeringen kommer de närmaste åren att möjliggöra för en ännu högre byggtakt inom MKB:s verksamhet.

Byggandet av det täta gröna Malmö går framåt snabb takt, men det finns mycket kvar att göra, inte minst på miljöområdet. Malmö har under lång tid varit en förebild i klimatomställningen och ska vara det även framöver. Den senaste miljöredovisningen är dock tydlig med att vi måste öka tempot om vi ska kunna uppnå våra mål i tid. Under året har vi fattat en rad beslut som syftar till detta. Vi har lagt uppdrag om att underlätta installering av solceller, skynda på utvecklingen av fler laddstolpar för elbilar och sätta av mer pengar till stadens skyfallsarbete. Vi har även beslutat om att inrätta ett hållbarhetskansli för att koppla ihop stadens hållbarhetsarbete med FN:s hållbarhetsmål.

I dagarna är det ett år sedan Malmö beslutade sig för att divestera sina innehav i fossila placeringar. Sen beslutet fattades har vi gått från noll till nästan en tredjedel fossilfria fonder och målet är att vi når 100 procent fossilfritt innan 2018 är slut. Senare idag hoppas jag att fullmäktige dessutom kommer att besluta om att låta Malmö stad emittera gröna obligationer och på så sätt ta ett tydligt ledarskap i hur finansiella verktyg kan bidra till både den så viktiga gröna omställningen och bättre ekonomisk hållbarhet i kommunen.

Men ett av de kraftfullaste verktygen kommunen har i klimatomställningen är hur vi planerar staden. I decennier har städerna i västvärlden planerats för allt längre och energikrävande transporter, med transportmedel som exkluderar barn, unga och resurssvaga grupper och bygger in ett beroende av bil för att klara vardagen. I Malmö bryter vi nu den destruktiva utvecklingen.

I översiktsplanen och i den trafik- och mobilitetsplan som antogs 2016 stärker vi arbetet med att planera för en tidseffektiv, yteffektiv och energieffektiv stad, till gagn för ALLA Malmös invånare. Våra utpekade utbyggnadsområden ligger i stationsnära områden och möjliggör för lägre parkeringsnorm, bättre kommunikationsmöjligheter och frigör därmed plats för fler trafikslag och fler bostäder.

Nyligen utsågs Malmö stad av EU-kommissionen till bästa staden i EU på hållbar trafikplanering. Ett hållbart trafiksystem går hand i hand med byggandet av en hållbar stad. Genom att fler väljer gång-, cykel- eller kollektivtrafik får vi mer utrymme till bostäder, skolor och grönytor, och de som måste ta bilen slipper långa köer. Ett hållbart trafiksystem gör att vi kan bygga staden tätare.

Och genom att förtäta staden kan vi också bygga en tryggare stad. Vi  bygger blandat, vad gäller såväl funktion som upplåtelseform, och när vi överbryggar barriärer såsom stora infartsleder skapar vi möten och rörelse i större delar av staden. En tätare stad minskar avstånden mellan människor såväl som platser, och bidrar till att bygga den så viktiga sociala sammanhållningen som krävs för att staden ska växa hållbart även på lång sikt.

Malmö växer. Vi är fler än någonsin som kallar den här vackra staden vi lever i för sitt hem. Steg för steg bygger vi staden tät, grön och tillgänglig för alla som lever och verkar i vårt Malmö.