Ansvarslöst att förpassa Malmös 1300 hemlösa barn till akutboenden

I vår stad är 1 300 barn hemlösa. I dag hade politikerna i Malmös arbetsmarknads- och socialnämnd möjlighet att stoppa en ny och hårdare praxis som slår mot hemlösa barn och deras familjer. Men istället för att se till barnens bästa så svek styret tillsammans med M och SD denna väldigt utsatta grupp.

Socialtjänsten i Malmö har under våren börjat tillämpa en hårdare praxis som innebär att hemlösa barn får bo en vecka i taget på kortvariga och dyra akutboenden, istället för att få ett riktigt hem.

För att stoppa detta lämnade vi i Miljöpartiet in ett nämndsinitiativ som behandlades på dagens möte i arbetsmarknads- och socialnämnden. Vi ville stoppa en praxis som gör att Malmös hemlösa barn varje vecka behöver packa ihop sina leksaker, kläder och skolböcker för att ge sig av till nästa tillfälliga boende, som gör att de inte kan ta med kompisar hem efter skolan, som ytterligare försämrar föräldrarnas möjlighet att få ett arbete och kontroll över sina liv, och som troligen bryter mot barnkonventionen som blir svensk lag om ett halvår. Styret med hjälp av M och SD valde istället att fortsätta skicka hemlösa barn till akutboenden.

– En bra socialpolitik är den bästa garantin för social trygghet. Dagens beslut betyder att de allra mest utsatta barnen i vår stad hamnar i kläm och blir hänvisade till dyra akutlösningar som är olämpliga för barn. Socialdemokraterna och Liberalerna har tidigare stolt deklarerat att en bostad ska ses som en social rättighet. Tydligen gäller denna rättighet inte för alla barn. Det är mycket ansvarslöst. Vi kommer att fortsätta kämpa för varje Malmöbarns rätt till social trygghet, säger Janne Grönholm (MP), ledamot i arbetsmarknads- och socialnämnden.

Janne Grönholm (MP), ledamot i arbetsmarknads- och socialnämnden

Pressbild