Enklare och billigare att sätta upp solceller i Malmö

Miljöpartiet har länge drivit frågan om 100% förnybart. Nu har vi fattat flera viktiga beslut för att göra det lättare och billigare för Malmöborna att sätta upp solpaneler på sina hus.

2030 ska hela Malmö stad försörjas av förnybar energi. Solenergi har stor potential i Skåne och produktionen har ökat stort de senaste åren. Nu ska det bli lättare för enskilda Malmöbor, bostadsrättsföreningar och företag att bidra till omställningen – och sänka sina egna energikostnader.

I juni presenteras “Solguide för Malmö”, en webbportal på Malmö stads hemsida som ska ge information och inspiration. På en solpotentialkarta ska fastighetsägare kunna hitta sitt hus och enkelt kunna se potentialen för att installera solceller. Dagens riktlinjer för solenergi ska uppdateras med gällande lagstiftning och regelverk, goda råd och exempel.

För de allra flesta kommer inget bygglov att behövas. Med det lagförslag som regeringen lagt fram tas kravet på bygglov bort för installation av solpaneler på merparten av stadens bebyggelse, så länge de är utanpåliggande och följer husets form. Riksdagen fattar beslut i juni och lagen väntas börja gälla den 1 augusti.

Bygglovsbefrielsen gäller inte kulturhistoriskt värdefulla byggnader. Information om vilka byggnader i Malmö som är skyddsvärda ska därför sammanställas och göras sökbar för fastighetsägare. Den som tror sig ha ett hus där bygglov krävs för installation av solceller, ska kunna få en kostnadsfri förhandsgranskning. Detta snabbspår har redan provats med gott resultat och kommer att permanentas.

Ansökningsprocessen för bygglovspliktiga solenergianläggningar ska förenklas och från den 1 augusti tas också avgiften bort.

– Vi vill hjälpa den som vill sätta upp solceller och dessutom göra det billigare. Att ställa om till en hållbar energiförbrukning är bland det viktigaste vi kan göra för klimatet. Därför ska det vara lätt för Malmöborna att göra rätt, säger Märta Stenevi (MP), kommunalråd och stadsbyggnadsnämndens ordförande.