Nytt handlingsprogram på plats

Malmöbornas liv ska bli grönare. Smarta ny- och ombyggda gator kan kombinera regnvattenhantering med träd och planteringar som ger bättre luft- och stadsmiljö. Gröna fasader skall prioriteras i utvecklingen av Malmös stadsbild. Skolan blir till kvarterspark efter stängning och stadsparkerna används av uteförskolor. Fler ytor ska upplåtas till stadsodling.

Så beskrivs malmöbornas framtida stadsmiljö i det nya kommunala handlingsprogrammet som antogs på minikongressen i lördags. Handlingsprogrammet innehåller många nya punkter för hur vi gör Malmö klimatsmartare, människosmartare, skolsmartare och … smartare helt enkelt. Det blir De gröna i Malmös politik för 2018–2022 och vad vi går till val på nästa år.

Här är några exempel på hur vi vill göra Malmö grönare:

Vi vill att trafikmaktordningen bryts och att Malmö prioriterar gång, cykel och kollektivtrafik. I den kommunala verksamheten ska det erbjudas ekologisk mat med mindre klimatpåverkan och vi vill att matsvinnet ska minska.

Vi vill bygga nya bostäder billigare, klimatsmart och socialt hållbart. Och när vi ändå är inne på byggande, så vill vi att det ska byggas ett nationellt demokrati- och migrationsmuseum i Malmö.

Vi vill minska den psykiska ohälsan bland Malmöborna, att arbetsmiljön inom skolan förbättras genom stärkta elevhälsoteam och vi vill att en större andel av socialsekreterarnas tid går till förebyggande arbete.

Och så vill vi att den gröna ekonomin, arbetsmarknaden och näringslivet ska blomstra. Det gör vi genom att främja framväxten av ett grönt, cirkulärt och hållbart näringsliv. Till exempel med fler reparationstjänster, mer återbruk och bättre återvinning. Det gör vi också genom en ökad delningsekonomi, bland annat genom att underlätta för bilpooler och hyrcykelsystem. Och så vill vi jobba för mer cirkulär ekonomi, där allt ifrån biogasproduktion till återbruk ingår.

Här kan du läsa hela handlingsprogrammet: http://bit.ly/2jW4gnC