Pressmeddelande: Klimatdebatt avslutar mandatperiodens sista kommunfullmÀktige
PÄ torsdagens möte i Malmö kommunfullmÀktige har Miljöpartiet begÀrt en debatt om stadens klimatarbete.
â Det Ă€r ett stort problem att klimatpolitiken fĂ„tt en sĂ„ undanskymd plats i valrörelsen. Malmöborna har rĂ€tt att fĂ„ veta hur de olika partierna vill lösa klimatkrisen, vĂ„r tids största ödesfrĂ„ga. DĂ€rför har vi sett till att mandatperiodens sista fullmĂ€ktigemöte avslutas med en klimatdebatt. Malmö behöver agera snabbt och kraftfullt, och det Ă€r dags att partierna att bekĂ€nna fĂ€rg, sĂ€ger Stefana Hoti, partiföretrĂ€dare för Miljöpartiet i Malmö, och fortsĂ€tter:
â Vi kommer att vĂ€nda oss direkt till Malmös finanskommunalrĂ„d, Katrin Stjernfeldt Jammeh (S), för att fĂ„ klarhet i vad hon avser att göra för att Malmö ska klara Parisavtalets 1,5-gradersmĂ„l. För trots ett ambitiöst lokalt miljöprogram och uttalade mĂ„l kring Parisavtalet och Agenda 2030 sĂ„ görs allt för lite. Stadens fastigheter byggs inte klimatneutrala. Energieffektivisering görs inte, trots att det gĂ„r. Trafiken tillĂ„ts stora utslĂ€pp. MĂ„len kring matens utslĂ€pp nĂ„s inte. Stadens egen resepolicy efterlevs inte. De utslĂ€pp som Malmöbornas konsumtion genererar pĂ„ andra platser Ă€n Malmö, mĂ€ts överhuvudtaget inte. Bristerna finns över hela stadens verksamhet. Det Ă€r tydligt att det krĂ€vs ett starkt ledarskap för att staden ska stĂ€lla om. Malmöborna har rĂ€tt att veta vilken ambition Malmös partier har för att öka takten i omstĂ€llningen pĂ„ det sĂ€tt som situationen krĂ€ver.
För mer info eller intervju, kontakta Stefana Hoti pĂ„ â073-234 24 82âŹ.