Sveriges första kvartersnära återbrukscentral öppnar i Malmö

Onsdag 25 november öppnar Sveriges första kvartersnära återbrukscentral på Lindängen. På ReTuren ska de boende i området kunna lämna in exempelvis farligt avfall, elavfall, skrot, frityrolja, textilier och lampor, men också lämna in och byta till sig böcker, husgeråd, kläder och mindre möbler. Det kommer att ordnas work-shops och andra arrangemang och förhoppningen är att ReTuren ska bli en ny mötesplats i Lindängen centrum.

Återbrukscentralen ska vara bemannad och öppen fyra vardagar i veckan på olika tider, några förmiddagar och några kvällar, samt på söndagar. ReTuren drivs av VA Syd, som med ReTuren tar ett helhetsgrepp på hållbarhetsperspektivet. Tanken är att kunskapsutbyten, möten och kreativitet ska bidra till en förändrad syn på avfall. Verksamheten kommer bland annat att vända sig till förskole- och skolbarn för att väcka tankar om konsumtion och vad man kan slänga eller inte.

Projektet har förutom VA Syd involverat Sysav, Stpln, Stadsområde Söder, JobbMalmö samt K3 på Malmö högskola. Återbrukscentralen på Lindängen är först ut, men redan planeras fler i andra delar av staden, exempelvis på Kroksbäck och i kvaretet Spårvägen på Sorgenfri.

– ReTuren är ett lyft för Lindängen! I ett av Malmös barntätaste områden öppnar Sveriges första kvartersnära återbrukscentral. Det känns stort, tänk att både minska nedskräpning, erbjuda arbetstillfällen till de boende i området och samtidigt ha pedagogisk verksamhet riktad mot förskolor och skolor, säger Jouni Liimatainen (MP), ordförande i stadsområde Söder.