Bostäder för alla

Vi vill att Nacka är en stad i framkant med klimatsmarta bostäder för alla plånböcker där även de som står utanför bostadsmarknaden får någonstans att bo. Vi vill planera efter människor och inte bilar, sluta subventionera parkeringsplatser och börja subventionera bostäder för en levande blandad stad där vi bor nära varandra oavsett ålder och ekonomiska förutsättningar.

Bostadsmarknaden allt mer segregerad

Nacka har en stor brist på framför allt små hyreslägenheter och lägenheter med en låg hyresnivå. Här vill Miljöpartiet att kommunen tar en aktivare roll för att öka på utbudet. Vi vill att minst hälften av de bostäder som ska byggas på mark som idag ägs av kommunen, ska vara hyresrätter. Idag finns det många äldre som sitter fast i sin bostad och andra grupper som inte ens kommer in på bostadsmarknaden för att de inte når upp till hyresvärdarnas högt ställda inkomstkrav. Vi vill att kommunen inför en kommunal hyresgaranti för att underlätta för fler att skaffa en första bostad men även för att öka rörligheten på bostadsmarknaden.

Nacka är idag en av Sveriges mest segregerade kommuner och vi behöver därför satsa stort på att bygga Nacka till ett mer integrerat samhälle.  Miljöpartiet vill att kommunen tar en mer aktiv roll i samhällsplaneringen när det gäller bostäder, lokaler och anläggningar. Vi vill se en mer socioekonomiskt blandad bebyggelse och skapa fler ickekommersiella mötesplatser. Vi ser stora värden i att erbjuda både fler fysiska platser och offentliga arenor där människor kan mötas och skapa nya nätverk. Social och ekologisk hållbarhet kostar pengar, men ett inkluderande samhälle där alla får plats är mer hållbart på lång sikt, även ekonomiskt.

Allt fler talar nu om att Sverige borde motverka segregationen genom att bygga bostäder för låginkomsttagare även i ”mer attraktiva” stadsdelar, för att skapa ett mer välkomnande och socialt hållbart samhälle. På andra håll i Sverige görs försök att åstadkomma något som liknar social housing. Lägenheter med lägre hyror bör vävas in i staden och bidra till en social mix för ett mer hållbart samhällsbygge.

Samägt bostadsbolag

Miljöpartiet föreslår att kommunen undersöker möjligheten att tillsammans med en trygg och långsiktig partner med både kompetens och god ekonomi, starta ett samägt bostadsbolag för att skapa fler hyresrätter i Nacka. Kommunen äger stora delar av den mark som ska bebyggas på Västra Sicklaön och en del av den marken skulle kunna vara kommunens insats i det nya bostadsbolaget.

Eftersom Nacka inte har ett eget bostadsbolag så blir kostnaden för att lösa boendesituationen för de som står utanför bostadsmarknaden hög. Detta gäller också akuta boendeplatser. Tryggheten i en bostad är ett första steg till minskat utanförskap och möjlighet att aktivt söka arbete eller studier. Genom att ha egna bostäder att förmedla skulle kommunen mer aktivt kunna stötta de invånare som har behov av hjälp.

Bygg fler hyresrätter i Nacka

Vi vill bygga fler hyresrätter i Nacka, särskilt i områden där denna boendeform saknas. En kommun med blandade bostads- och upplåtelseformer blir mindre segregerad och mer levande. Nacka har brist på både normalstora hyresrätter och små lägenheter med rimlig hyra som unga och äldre klarar av att betala och det är viktigt att vi får bättre balans i bostadsutbudet. När kommunen inte äger sin egen mark förlorar vi även möjligheten att påverka vad för bostäder som där byggs.

Försäljning av vår mark

Att sälja ut mark för att finansiera kommunkassan är inte ekonomiskt lönsamt gentemot att ha den kvar och få årlig tomträttsavgäld. Varje försäljning av mark måste noggrant övervägas särskilt mot bakgrund av att det visat sig att beslutsmaterialet för markförsäljning inte bara varit bristfälligt utan t.o.m. missvisande. Om vi vill ha ett Nacka där alla får plats och där vi bygger olika bostäder i en blandad stad så måste vi tänka till när vi planerar den nya staden. Att sälja av central mark istället för att själva bestämma över den och bygga exempelvis hyresrätter för de som står utanför bostadsmarknaden bidrar till ett uppdelat Nacka.

Billiga bostäder, inte billiga p-platser

Idag subventionerar kommunen priset på parkeringsplatser via högre boendekostnader så att fler ska ha råd med en egen bil. Miljöpartiet tycker inte Nacka behöver fler bilar. Bristen på billiga bostäder är större än bristen på billiga p-platser.

Nyheter på Bostäder för alla