Social rättvisa

Många i Nacka har en trygg ekonomisk och social situation, men inte alla. Ojämlikheten i Sverige ökat och här i Nacka är det tydligt att inkomstnivå, bakgrund och postkod påverkar våra möjligheter. Även vårt kön spelar roll, skillnaderna mellan män och kvinnor är mycket stora bland annat när det gäller sjukskrivningar och pensioner.

Vi vill att alla ska kunna lita på att samhällets skyddsnät fångar upp oss när vi behöver det. Men vi vill också minska riskerna att hamna i utsatthet – förebyggande arbete är helt centralt i vår politik.

Vi i Miljöpartiet i Nacka vill bland annat:

• Införa kommunal hyresgaranti – Reglerna för att hyra sin bostad är inte anpassade efter personer med låg pension. Särskilt kvinnor har ofta en lägre pension men har å andra sidan pengar i arv efter en make eller i en villa/bostadsrätt. Vi vill att kommunen går i borgen för dessa personer som bedöms kunna betala sin hyra men inte får kontrakt pga låg pension.
  • Satsa särskilt på tidiga och samordnade insatser från socialtjänst, skola och polis för unga som riskerar hamna i brottslighet eller utanförskap.
  • Sänka avgiften för familjerådgivning – tröskeln att söka hjälp ska vara låg, så att fler får hjälp att bygga mer harmoniska familjerelationer.
  • Ge mer långsiktigt stöd till kvinnojouren (jämfört med det nuvarande systemet där verksamheten söker pengar på årsbasis)
  • Ha en sammanhållen socialtjänst i Nacka – I nuläget är socialtjänsten utlagd på två nämnder, Arbets- och företagsnämnden och Socialnämnden. Vi tror att socialsekreterarna bättre kan uppfylla Socialtjänstlagens krav på helhetssyn där man tar hänsyn till människors alla behov långsiktigt med en sammanhållen organisation.

Nyheter på Social hållbarhet