RĂ€ttvis skola
En rÀttvis och meningsfull skola Àr alla barns rÀttighet. Miljöpartiets syn pÄ skolan bygger pÄ att alla barn och unga i grunden Àr aktiva och kreativa individer med förutsÀttningar att bli solidariska, ansvarstagande och lyckliga vuxna. En rÀttvis och meningsfull skola Àr en trygg skola som stimulerar till livslÄngt lÀrande och ger möjligheter till personlig utveckling.
Nacka Àr inte bÀst
Nacka Àr bra nÀr det gÀller skolresultaten för barn och elever i förskolor och skolor men sÀmre nÀr det gÀller andel behöriga pedagoger, lÀrartÀthet och sjukdomstal hos lÀrare. En stor utmaning Àr just att öka andelen personal med förskollÀrarutbildning i förskolan och andelen personal med pedagogisk högskoleutbildning i fritidshemsverksamheten men Àven att locka hit behöriga lÀrare, fÄ dem att mÄ bra och att stanna kvar. En stor utmaning i Nacka Àr att minska barngrupperna och hÄlla riktvÀrdet pÄ antal barn per förskolpedagog. Utbildade pedagoger Àr en del men dessa mÄste Àven ha möjligheten att bedriva pedagogisk verksamhet, se och ha tid för varje barn.
Stora barngrupper
En utmaning för Nacka kommun Àr att minska barngrupperna och hÄlla riktvÀrdet pÄ antal barn per förskolepedagog. Utbildade pedagoger Àr en del men dessa mÄste Àven ha möjligheten att bedriva pedagogisk verksamhet, se och ha tid för alla barn. Miljöpartiet vill ha fler pedagoger i förskolan och att minst tvÄ av tre som jobbar i en förskola ska ha nÄgon form av pedagogisk högskoleutbildning.
Höga hyror
TyvÀrr mÄste en del skolor lÀgga en stor andel av skolpengen pÄ höga internhyror till kommunen istÀllet för pÄ lÀrare och undervisningsmaterial. Detta leder till orÀttvisor dÄ vissa skolor har mindre pengar per elev till den pedagogiska verksamheten. Miljöpartiet vill att kommunens egna skolor och förskolor fÄr full ersÀttning för sina hyreskostnader i ett system vid sidan om skolpengen.
Pedagogiska mÄltider och vidareutbildning i klimatsmart mat
De pedagogiska mÄltiderna i skolan Àr ett viktigt lÀrandeverktyg. DÀrför ska den tid pedagoger och lÀrare Àter tillsammans med barn och elever ingÄ i arbetstiden och lunchen ska vara gratis. Förutom att ge energi och nÀring kan mÄltiden ge eleverna kunskap om en hÄllbar livsstil. Vi i Miljöpartiet vill införa pedagogiska mÄltider i förskolan och skolan upp till Ärskurs sex. Detta innebÀr att vi i Miljöpartiet vill att lÀrare gratis och under betald arbetstid ska kunna Àta tillsammans med sina elever. Vi vill ocksÄ att det tas fram mÄl och riktlinjer för pedagogiska mÄltider i Nacka.
Arbetet för att nÄ Nackas miljömÄl bedrivs Àven i bespisningsköken. Genom att arbeta med vegetarisk/vegansk matlagning, ekologiskt och mot matsvinn reducerar vi vÄrt klimatavtryck avsevÀrt. Vi vill ge Nackas bespisningspersonal möjlighet att vidareutbilda sig i klimatsmart matlagning. Detta skulle Àven kunna locka fler engagerade kockar till Nacka, nÄgot vi behöver sÀrskilt mot bakgrund av att Nacka vÀxer.
Elevinflytande
Miljöpartiet anser att elevinflytande inte bara Àr en del av lÀrandet utan ocksÄ en del av en medveten utveckling av skolan. Skolan ska vara demokratisk och sÄvÀl elever som förÀldrar och medarbetare ska ha inflytande i skolans styrning och verksamhet. Elever som fÄr inflytande över sin egen skolgÄng mÄr bÀttre dÄ de blir mindre stressade och de tar ocksÄ större ansvar för sina studier och sin nÀrmiljö. Ingen vill gÄ till en arbetsplats med kÀnslan av att man inte kan pÄverka sin fysiska och psykiska arbetsmiljö. Skolan Àr Sveriges viktigaste arbetsplats och den borde inte vara ett undantag. Vi vill att alla skolor i Nacka kommun erbjuds möjligheten att ingÄ i ett projekt för att utveckla det reella elevinflytandet genom att de trÀffas och lÀra frÄn varandra. Projektet bör inkludera bÄde rektorer, lÀrare och elever och ska ledas av och samordnas genom Nacka kommun.