Anders Bältsjö

Ordförande MP-Kiruna, Kassör MP-Norrbotten

Anders hjärtefrågor

Företagande.

Sverige och Europa behöver moderna och innovativa företag som skapar jobb både i stad och på landsbygd. Vi vill ge fler företag möjlighet att utvecklas och anställa fler.

Skola - miljö och jämställdhet.

Klimat.

Klimatfrågan är en av vår tids största utmaningar. De beslut vi tar nu är avgörande för planeten och kommande generationer. Vi vill öka takten, i Sverige och EU.

Infrastruktur.

Trafik och resande.

”Med ett starkare parti mot ett grönare Kiruna 2018”

Anders Bältsjö

Mer om Anders Bältsjö

Anders Bältsjö om politik

Jag vill arbeta för en långsiktig hållbar utveckling av Kiruna, ett inkluderande samhälle där gruva turism, stad och landsbygd kan samverka på bästa möjliga sätt. Men en lokal grönpolitik utvecklar vi fler näringar och låter företag ta plats och växa. Med vår politik kan vi skapa ett kunskapssamhälle där skolan tas på allvar, jag vill ha en skola med trygga barn som ser individen och där kunskap skapar lust och lärandet lär för livet.

Jag tror att vi kan skap ett Kiruna för alla, där vi känner stolthet över vår kommun

Personligt

Uppväxt i Ale kommun strax utanför Göteborg. Flyttade till Kiruna med min familj 2012. Jobbar som tekniker och är ledamot i MP Kirunas styrelse, samt kassör i distriktstyrelsen Norrbotten. Jag vill vara med och bidra till att stärka och bygga upp vårt parti lokalt och regionalt så att vi blir att räkna med valet under 2018. Politik är för viktig för att strunta i den.