Aktuellt i riksdagen

Varannan vecka skriver riksdagsledamot Camilla Hansén en uppdatering om aktuella frågor som miljöpartistisk riksdagsledamot från Örebro län. Det här är aktuellt v. 1-2.
God fortsättning på nya året!

Riksdagarbetet drar igång i full fart en vecka tidigare än planerat med anledning av den nya tillfälliga pandemilagen. Dessutom engagerar omvalet till senaten i Georgia, USA, och konfirmeringen av elektorsrösterna i kongressen.

Covid-19-lagen

Under helgerna har regeringen remitterat en tillfällig Covid-lag till Lagrådet, och idag beslutade regeringen om propositionen efter att ha bearbetat den utifrån lagrådets synpunkter. Det innebär att propositionen kom till riksdagen idag, och under dagen har Socialutskottet, som har huvudansvar för beredningen, haft sitt första möte om lagen.

Imorgon 5 januari och på onsdag 6 januari sammanträder vi i konstitutionsutskottet och bereder vårt yttrande till Socialutskottet. Det vi fokuserar på är lagförslagets relation till grundlagen och våra medborgerliga fri- och rättigheter. På torsdag beslutar Socialutskottet om sitt betänkande och på fredag är det debatt och omröstning i kammaren. Lagen träder i kraft på söndag. Det kan komma att påverka oss i hela landet i hög grad när kan bekämpas både tuffare (t.ex. att stänga verksamheter) och mer precist (att det kan tas hänsyn till andra smittskyddsåtgärder, t.ex. avstånd, tid, hygien).

Presidentvalet i USA
Som ledamot i Konstitutionsutskottet, som har ansvar för våra lagar kring val, så följer jag med intresse vad som händer i USA just nu. Tisdag den 5 januari är det senatsval i Georgia, ett omval för att resultatet tidigare var så jämt. På onsdag den 6 januari räknar kongressen elektorernas röster i presidentvalet. En process som normalt inte får någon större uppmärksamhet, men som är i fokus därför att avgående presidenten fortsatt hävdar att han vunnit valet och försöker övertala ledamöter att inte acceptera elektorsrösterna. Intressant att se vad som händer.