Skickliga lärare behöver mer tid med sina elever
Svenska elevers kunskaper har sjunkit i läsning och matematik, visar Pisa-undersökningen 2022. Resultatet ligger på samma nivå som 2012, som är det lägsta uppmätta resultatet för Sverige. Samtidigt hamnar Sverige fortfarande över OECD-snittet.
Skolminister Lotta Edholm (L) pekar på digitala verktyg i skolan och friskolesystemet som möjliga förklaringar utöver pandemin.
Miljöpartiet anser att det krävs att regeringen satsar mer pengar på skolan.
– Pisa-resultaten visar att vi har mycket arbete framför oss. Regeringen måste satsa pengar på skolan för att skickliga lärare ska ha mer tid med sina elever. För Miljöpartiet är barnen högsta prioritet, säger Camilla Hansén (MP) till Altinget och fortsätter:
– Pisa visar att svenska barns skolresultat beror främst på deras föräldrars utbildningsnivå och ekonomi. Vi miljöpartister är övertygade om att minskad ojämlikhet mellan människor och ökad likvärdighet i skolan är avgörande. Det ger förutsättningar för att stärka kunskaper som att läsa, skriva och räkna.
Läs hela nyheten i Altinget här, länk: https://www.altinget.se/utbildning/artikel/partierna-efter-pisa-behovs-stora-reformer