Vi ger inte upp om lärare och elever

Debattartikel i Dagens samhälle tillsammans med 18 andra miljöpartister

Skolan behöver skickliga lärare som har tid med sina elever

När Liberalerna vilt fäktande gör allt möjligt för att väcka uppmärksamhet nog att hålla sig kvar i riksdagen står Miljöpartiets skolpolitiker upp för vad svensk skola behöver. Therese Metz, kommunalråd i Gävle och gröna politiker från Jokkmokk till Malmö skriver i Dagens samhälle tillsammans med Camilla Hansén, utbildningspolitisk talesperson och riksdagsledamot från Örebro län.

Det är med sorg vi ser hur Liberalernas vilda fäktande i försöken att hålla sig kvar i riksdagen tar sig alla möjliga uttryck. Nu senast i skolfrågan som partiet så gärna vill äga.

Straff, repressalier, skoluniform och botgöring ska vinna röster hos lärare och föräldrar. Helt tvärtemot vad all form av forskning om barns lärande och motivation säger fungerar.

I stället är det lärare med tid och kraft till uppdraget som behövs, vilket betyder att staten måste ge kommunerna tillräckliga resurser för att bedriva skolverksamhet, och framför allt – stoppa vinstuttaget ur svensk skola.

Systematiskt, proaktivt arbete i skolan, där barnens positiva relationer med lärare, mentorer och andra vuxna i skolan sätts i fokus, är avgörande för barnens lärande. Barns beteende är alltid symtom på behov och blir deras sätt att kommunicera.

För många barn är skolgången okomplicerad och lustfylld – för dem är positiva lärarrelationer och kluriga uppgifter spännande steg på en nästan ständigt uppåtgående lärkurva. För andra barn är mycket i skolan svårt att förstå, uppgifterna är inte motiverande och relationerna med de vuxna i skolan komplicerade. Ibland, inte alltid, har de eleverna också en trasslig fritid, hemsituation eller andra utmaningar som gör livet svårt. För de eleverna är skolans sätt att hantera dem livsavgörande.

Det är då det kompensatoriska uppdraget ställs på sin spets – klarar vi som samhälle av att inkludera stökiga elever med spring i benen och svårt att fokusera, eller straffar vi ut dem redan som små och dömer dem till ett liv utanför samhällssystemet?

All modern beteendeforskning hänvisar till vikten av positiv förstärkning och trygga vuxenrelationer för att få barn att lära för livet. Såväl Skolverket som socialtjänsten använder sig av metoder som ”Fem gånger mer positiv återkoppling” – metoder som såklart kostar i investerad tid, för att skapa relationer med barnen och en nära samverkan med barnens familj och nätverk. Tid som finns i Miljöpartiets skola, där tillräckligt med resurser finns för fler lärare och andra vuxna i skolan liksom en stärkt elevhälsa.

Men när man som Liberalerna och utbildningsminister Simona Mohamsson (L) hellre prioriterar skattesänkningar för de rikaste och vinstuttag framför fler trygga vuxna i skolan, så är det förstås svårt att få råd med de vuxna som behövs. Då får straff, repressalier och botgöring bli metoden.

Det är ingenting annat än att ge upp om skolan som vår viktigaste plats för att motverka klasskillnader, att helt bortse från modern forskning och inte minst – att ge upp om barnens framtid.

Läs hela debattartikeln på Dagens samhälles hemsida här, länk [öppen för alla]: https://www.dagenssamhalle.se/opinion/debatt/att-infora-straff-i-skolan-ar-att-ge-upp-om-barnens-framtid/

Therese Metz (MP)
Kommunalråd, Gävle

Hanna Klingborg (MP)
Gruppledare, Södertälje

Evelina Rydeker (MP)
Kommunalråd, Luleå

Lina Johnsson (MP)
Kommunalråd och leg lärare, Hudiksvall

Mattias Sjölander (MP)
Lokalt språkrör, Härnösand

Ylva Lundkvist Fridh (MP)
Ordförande, Hedemora

Henrik Blind (MP)
Kommunalråd, Jokkmokk

Jenny Jänkänpää (MP)
Kommunalråd, Gällivare

Sandra Wahlström (MP)
Bildningsnämnden, Linköping

Markus Lindgren (MP)
Kommunalråd, leg lärare och rektor, Västerås

Linnea Kläth (MP)
Gruppledare, Borås

Joann Ling (MP)
Distriktsordförande och leg lärare, Söderhamn

Erik Wahlström (MP)
Vice ordförande utbildningsnämnden Uppsala

Stefana Hoti (MP)
Kommunalråd, Malmö

Mariam Salem (MP)
Gruppledare, andra vice ord. Gymnasie- och vuxenutbildningsnämnden, Umeå

Karin Pleijel (MP)
Kommunalråd, Göteborg

Linda von Corswant (MP)
Ledamot utbildningsnämnden, Göteborg

Martin Marmgren (MP)
Kommunalråd, Solna

Camilla Hansén (MP)
Riksdagsledamot och utbildningspolitisk talesperson, leg lärare

 

 

Relaterade nyheter

Örebro län, 16 oktober 2025

DN: Kritik mot friskolans middag hos statsministern: ”Sjukt och gränslöst”

Örebro län, 10 oktober 2025

Camilla Hansén: Sverige borde lära av Estland!

Örebro län, 2 oktober 2025

Lundagård: Produktivitetsavdrag – effektivitet eller nedskärning?

Kunde inte hitta några poster

Försök med en annan filtrering eller sökning.

Läs alla nyheter