Skolan behöver skickliga lärare som har tid med sina elever
När Liberalerna vilt fäktande gör allt möjligt för att väcka uppmärksamhet nog att hålla sig kvar i riksdagen står Miljöpartiets skolpolitiker upp för vad svensk skola behöver. Therese Metz, kommunalråd i Gävle och gröna politiker från Jokkmokk till Malmö skriver i Dagens samhälle tillsammans med Camilla Hansén, utbildningspolitisk talesperson och riksdagsledamot från Örebro län.
Det är med sorg vi ser hur Liberalernas vilda fäktande i försöken att hålla sig kvar i riksdagen tar sig alla möjliga uttryck. Nu senast i skolfrågan som partiet så gärna vill äga.
Straff, repressalier, skoluniform och botgöring ska vinna röster hos lärare och föräldrar. Helt tvärtemot vad all form av forskning om barns lärande och motivation säger fungerar.
I stället är det lärare med tid och kraft till uppdraget som behövs, vilket betyder att staten måste ge kommunerna tillräckliga resurser för att bedriva skolverksamhet, och framför allt – stoppa vinstuttaget ur svensk skola.
Systematiskt, proaktivt arbete i skolan, där barnens positiva relationer med lärare, mentorer och andra vuxna i skolan sätts i fokus, är avgörande för barnens lärande. Barns beteende är alltid symtom på behov och blir deras sätt att kommunicera.
För många barn är skolgången okomplicerad och lustfylld – för dem är positiva lärarrelationer och kluriga uppgifter spännande steg på en nästan ständigt uppåtgående lärkurva. För andra barn är mycket i skolan svårt att förstå, uppgifterna är inte motiverande och relationerna med de vuxna i skolan komplicerade. Ibland, inte alltid, har de eleverna också en trasslig fritid, hemsituation eller andra utmaningar som gör livet svårt. För de eleverna är skolans sätt att hantera dem livsavgörande.
Det är då det kompensatoriska uppdraget ställs på sin spets – klarar vi som samhälle av att inkludera stökiga elever med spring i benen och svårt att fokusera, eller straffar vi ut dem redan som små och dömer dem till ett liv utanför samhällssystemet?
All modern beteendeforskning hänvisar till vikten av positiv förstärkning och trygga vuxenrelationer för att få barn att lära för livet. Såväl Skolverket som socialtjänsten använder sig av metoder som ”Fem gånger mer positiv återkoppling” – metoder som såklart kostar i investerad tid, för att skapa relationer med barnen och en nära samverkan med barnens familj och nätverk. Tid som finns i Miljöpartiets skola, där tillräckligt med resurser finns för fler lärare och andra vuxna i skolan liksom en stärkt elevhälsa.
Men när man som Liberalerna och utbildningsminister Simona Mohamsson (L) hellre prioriterar skattesänkningar för de rikaste och vinstuttag framför fler trygga vuxna i skolan, så är det förstås svårt att få råd med de vuxna som behövs. Då får straff, repressalier och botgöring bli metoden.
Det är ingenting annat än att ge upp om skolan som vår viktigaste plats för att motverka klasskillnader, att helt bortse från modern forskning och inte minst – att ge upp om barnens framtid.
Läs hela debattartikeln på Dagens samhälles hemsida här, länk [öppen för alla]: https://www.dagenssamhalle.se/opinion/debatt/att-infora-straff-i-skolan-ar-att-ge-upp-om-barnens-framtid/
Therese Metz (MP)
Kommunalråd, Gävle
Hanna Klingborg (MP)
Gruppledare, Södertälje
Evelina Rydeker (MP)
Kommunalråd, Luleå
Lina Johnsson (MP)
Kommunalråd och leg lärare, Hudiksvall
Mattias Sjölander (MP)
Lokalt språkrör, Härnösand
Ylva Lundkvist Fridh (MP)
Ordförande, Hedemora
Henrik Blind (MP)
Kommunalråd, Jokkmokk
Jenny Jänkänpää (MP)
Kommunalråd, Gällivare
Sandra Wahlström (MP)
Bildningsnämnden, Linköping
Markus Lindgren (MP)
Kommunalråd, leg lärare och rektor, Västerås
Linnea Kläth (MP)
Gruppledare, Borås
Joann Ling (MP)
Distriktsordförande och leg lärare, Söderhamn
Erik Wahlström (MP)
Vice ordförande utbildningsnämnden Uppsala
Stefana Hoti (MP)
Kommunalråd, Malmö
Mariam Salem (MP)
Gruppledare, andra vice ord. Gymnasie- och vuxenutbildningsnämnden, Umeå
Karin Pleijel (MP)
Kommunalråd, Göteborg
Linda von Corswant (MP)
Ledamot utbildningsnämnden, Göteborg
Martin Marmgren (MP)
Kommunalråd, Solna
Camilla Hansén (MP)
Riksdagsledamot och utbildningspolitisk talesperson, leg lärare