Debattartikel: Sverige är i kraftig omvandling
Anna Johansson (S), Infrastrukturminister, Mats Gunnarsson, regionråd (MP) och ordförande i Samhällsbyggnadsnämnden, region Örebro län och Anders Ceder, regionråd (S) och vice ordförande i Samhällsbyggnadsnämnden Region Örebro län, skriver i Nerikes Allehanda (2015-08-26) om att vi behöver bättre fungerande kommunikationer framöver.
Sverige är i kraftig omvandling. Det kräver att våra kommunikationer fungerar bättre framöver. Fler människor ska lätt kunna pendla till arbetsplatser, studera eller ta del av kulturutbud och fritidsaktiviteter på annan ort. Därtill behöver företagens gods komma fram i tid och industrier i hela Sverige ska kunna konkurrera på en global marknad.När järnvägsnätet etablerades i landet, med Örebro och sedan Hallsberg som viktiga noder, var det en avgörande del i omvandlingen från jordbrukssamhälle till stark industrination. Det var då en livsviktig satsning. Nu måste den dock förnyas och utvecklas. Under efterkrigstiden gick stora resurser till att utveckla vägnätet vilket gjorde att underhåll och utveckling av spårburen trafik fick stryka på foten.
Genom den rödgröna regeringen har järnvägens betydelse för arbete, klimat och samhällsutveckling åter satts i fokus. Det pågår redan flera stora projekt vilka gynnar hela landet, så också Örebroregionen.
Citybanan under Stockholms central fördubblar antalet spår i nord-sydlig riktning genom centrala Stockholm. Det ger möjligheter till mycket bättre regional pendling från länen runt storstaden. Det utnyttjar Örebro län genom att redan nu planera och beställa mer tåg för snabbare resor och fler resenärer.
Byggnationen av dubbelspår Hallsberg – Motala har varit en av näringslivets viktigaste frågor för ökad godskapacitet genom landet. Nu har ett omfattande arbete har påbörjats som äntligen löser den flaskhalsen.
Men klimathotet och utvecklingen av arbetsmarknaden kräver ytterligare åtgärder i framtiden, både från regering och regioner. Den här regionen köper under hösten in flera tågfordon till Tåg i Bergslagen för att utöka trafiken Lindesberg – Örebro – Hallsberg. Regionen satsar också pengar på infrastrukturen för att kunna skapa längre godståg som kan avlasta vägarna från tusentals långtradare. Regeringen utreder möjligheten att införa längre godståg som standard, något som redan fungerar i Tyskland.
Dessutom väljer regeringen att satsa rekordmycket på underhållet av de befintliga banorna. Under 2015 tillkommer 620 miljoner extra, resterande år under mandatperioden satsas 1,24 miljarder extra. Samtidigt måste det byggas nytt. Nu pågår samtal med regioner och kommuner som lägger grunden för nya höghastighetsbanor. De nya banorna skapar utrymme för mer gods och regionaltåg på de redan befintliga, och kan på så vis ersätta flyget på kortare sträckor. Det gynnar klimatet, stärker exporten och minskar oljeberoendet ytterligare.
Det är bara genom gemensamma ansträngningar som vi kan skapa kommunikationer för ett hållbart Sverige. Staten, regioner och kommuner måste alla ta sin del av ansvaret, så att hela landet kan ta del av utvecklingen. Så ökar vi antalet jobb, breddar arbetsmarknader och minskar klimatpåverkan.
Anna Johansson (S), Infrastrukturminister
Mats Gunnarsson, Regionråd (MP), ordförande i Samhällsbyggnadsnämnden, Region Örebro län
Anders Ceder, Regionråd (S), vice ordförande i Samhällsbyggnadsnämnden, Region Örebro län