Pressmeddelande: Utred Krämaren som nytt kulturhus

I en debattartikel, publicerad i Nerikes Allehanda 6 mars, skriver Miljöpartiet de grönas kommunalråd i Örebro, Sara Richert och Niclas Persson, att Örebro kommun bör utreda Krämaren som nytt kulturkvarter.

Pressmeddelande publicerat 6 mars 2015:

Vi tycker  inte att det är ekonomiskt hållbart för oss i Örebro att ta den risk som förslaget till kulturkvarter innebär, menar Sara Richert, kommunalråd för Miljöpartiet de gröna i Örebro. Vi har noterat en oro i Örebros kulturliv och Miljöpartiet vill göra det möjligt att sprida ut den enorma kulturkvartersinvesteringen på fler olika insatser. Därför tycker Miljöpartiet att kommunen ska utreda om Krämaren kan tillfredsställa samma behov som ett nytt kulturkvarter.

Krämaren är en ikonisk byggnad som står och famlar efter en ny uppgift i livet när människors konsumtionsmönster och behov förändras. Idag gapar butikerna tomma, men här finns plats för ett stadsbibliotek, utställningar och delar av kulturskolan som kan samsas med café, restauranger och handel, med en unik park på taket som kan öppnas för örebroarna. Kulturhuset Krämaren kan växa söderut mot Krämartorget som länge ropat på liv och rörelse och varför inte integrera ÖBOs gamla huvudkontor i lösningen för att skapa ännu fler rum för kulturskola och möten? På samma sätt kan kulturen ta plats i delar av nuvarande Rudbecksskolan. Dessutom finns redan planer på en musikscen vid Studentcity och scenerna i Medborgarhuset kan beläggas mer.

Miljöpartiet anser att det är klokare att använda en befintlig fastighet som människor redan använder för möten, istället för att bygga nytt på en tomt som örebroarna inte har någon stark relation till. Krämaren är en mötesplats som etablerats av generationer, mitt i Örebros folkliv. Krämaren ligger mitt i en del av staden som länge använts för just kulturupplevelser och möten.

– Genom att skapa rum för kultur i Krämaren kan vi vitalisera stadskärnan, säger Niclas Persson, kommunalråd för Miljöpartiet de gröna i Örebro. Det är en mer hållbar lösning på alla sätt.

Miljöpartiet tycker inte att riskfyllda fastighetsinvesteringar ska styra kommunens kulturpolitik och anser att den politiska majoriteten i Örebro kommun ska utreda Krämaren som nytt kulturhus. Då blir  beslutsunderlaget för att skapa goda förutsättningar för Stadsbiblioteket, Kulturskolan och alla kulturutövare i Örebro bredare och mer fullständigt.

Kontakt:

Sara Richert, kommunalråd Miljöpartiet de gröna