Politiskt handlingsprogram – Örebro 2030

Hela Örebro ska kunna leva grönt!

Örebro är en fantastisk kommun. Närheten till naturen, det myllrande kulturlivet och värmen som finns bland alla engagerade medborgare gör vår kommun till en plats att värna, utveckla och vara stolt över. Miljöpartiets vision är att hela Örebro ska kunna leva grönt, och vår politik bygger på det kommunpolitiska handlingsprogrammet Örebro 2030.

Vårt framtida Örebro är en kommun som håller ihop och som utvecklas inom ekologins absoluta gränser. En plats där människorna känner sig som medborgare, delaktiga och jämlika. Barnen har säkra vägar till skolan, och utrymme för lek och rörelse i både stad och natur. Det finns inte längre några sociala klyftor som skapar ojämna livsvillkor för barn och vuxna. Det är lätt att resa hållbart. Bra infrastruktur för cyklister, laddstolpar både i staden och på landsbygden och en snabb och enkel kollektivtrafik ger Örebroarna stor valfrihet i sitt resande mellan hem, skola, arbete och fritid. I vårt framtida Örebro har alla samma förutsättningar att växa som människor, oavsett om de är kvinnor, funktionsnedsatta eller födda i ett annat land. Och alla känner sig trygga, oavsett om de är barn eller gamla, och var de än väljer att bo. Det finns många möjligheter att förverkliga sina drömmar, oavsett om det handlar om studier, en anställning eller ett eget företag.

Näringslivet utvecklas och bidrar med nya lösningar på samhällsutmaningarna. Det finns gott om mötesplatser och tillsammans med den goda tillgången till kultur och bildning bidrar det till att örebroarna känner ägandeskap och makt över sitt liv och inflytande i sitt lokalsamhälle. För oss är delaktighet centralt i hållbar samhällsutveckling. Vi tror på kraften i att människor från olika bakgrunder med vitt skilda perspektiv tillsammans hittar vägar framåt. Det är så vi bygger ett framtida samhälle med starka rötter. Underifrån. I Miljöpartiets vision för ett långsiktigt hållbart Örebro är medborgarna i kommunen involverade i de beslut som rör dem.

Vår framtida bild av Örebro är ett samhälle där alla människor har samma goda förutsättningar att må bra och förverkliga sina drömmar. Örebro ska vara den bästa platsen för barn att växa upp på, och deras livskvalitet ska stå i centrum. Miljöpartiets kommunpolitiska handlingsprogram – Örebro 2030 – visar vilken väg som tar oss dit.

Örebro och de globala hållbarhetsmålen 2015 antog FN en historisk resolution med 17 globala mål för en bättre värld: Agenda 2030 för hållbar utveckling. Agendan innebär att alla medlemsländer förbundit sig att tillsammans uppnå en socialt, miljömässigt och ekonomiskt hållbar utveckling. Örebro kommun är en liten men viktig del av detta arbete. Många av framtidsutmaningarna är globala – men lösningarna är ofta lokala. Vårt handlingsprogram tar därför utgångspunkt i de 17 globala målen, med konkreta förslag på varje område.

Miljöpartiet de gröna har på nationell nivå tagit fram en klimatfärdplan för hur Sverige, på ett hållbart och rättvist sätt, ska klara klimatet genom att vara klimatneutrala redan 2035. Planen innehåller över 200 förslag och många av dessa kräver till viss del kommunpolitiska åtgärder. Miljöpartiet Örebro kommer att på kommunal nivå driva på för att uppnå detta.

Läs mer i handlingsprogrammet: Örebro 2030

Nyheter på Örebro 2030