Alla ska med!

Alla ska med – budget 2023 för Örebro kommun

De närmaste åren kommer vara en utmaning för oss alla, gällande social-, ekonomisk- och miljömässig hållbarhet. Örebro kommun står inför samma utmaningar kommande mandatperiod, och vi i Miljöpartiet de gröna är beredda att tackla dessa utmaningar. Vi kan dock inte möta dessa utmaningar själva – utan här behöver vi alla ställa upp och hjälpas åt för att skapa en bra framtid för oss som bor och lever i Örebro, och även med tanke på kommande generationer.

Med alla menar vi att du som medborgare, företag, verksamhet redan idag har märkt av höjda omkostnader och även fått ställa om på olika sätt för att klara av vardagsekonomin, och även insett att det är en period som kommer råda en tid framöver. Därför menar vi i Miljöpartiet de gröna att en omställning är ett av de viktigaste verktygen i att stabilisera vår vardag, ekonomiskt. Vår vardag består dock inte enbart av ekonomi, utan även av andra värden: det sociala och ekologiskt hållbara.

Omställning är egentligen inget nytt, utan något som människan genom tiderna fått förhålla sig till för att överleva och utvecklas. Dock har den moderna människan, levt på jordens och klimatets resurser över sina gränser. Fördelningen har också varit skev och med tiden har de som haft det bättre ställt skapat en tuffare situation för dem som har det sämre. Omställning handlar således inte enbart om att sluta ta av jordens resurser utan även att se till att de som är mer utsatta, får det bättre. Omställningen är ett sätt att se till att vi alla får det bättre.

De kommande fyra åren under denna mandatperiod, spås bli fortsatt utmanande – ekonomiskt och miljömässigt. Örebro kommun har räknat ut att vi behöver spara uppemot 200 miljoner 2023. I vår budget har vi därför, för att kunna ha en så god och säker bild över mandatperioden, valt att fokusera på 2023 och att vi återkommer med en plan för år 2024–2026 vid nästa budgetarbete.

Miljöpartiet de gröna vill ta ansvar för ekonomin idag och även inför framtiden. Våra besparingar och investeringar fokuserar på att minska på utgifter som är dåliga för klimatet och satsa på det som är bra för människan och klimatet.

Vi efterlyser en klimatanpassningsplan, då den är ett verktyg i att hushålla med kommunens resurser, för att se vilka satsningar som behöver göras för att säkerställa ekonomin och även materiella tillgångar. Klimatförändringarna och dess effekter kommer att ha påverkan på våra möjligheter att hushålla med kommunens resurser. Här behöver kommunen ta ett större ansvar och stärka upp Örebro som kommun. Tillväxt ska ske inom ramarna för klimatet. Koldioxid-budgeten behöver också stramas upp, så att vi börjar nå uppsatta klimatmål i Parisavtalet. Vi har i dagsläget sju år på oss att komma ner i noll utsläpp.

Vi har alltid värnat de som är mer utsatta och har i våra planer samt budgetar haft satsningar på barn och unga, ensamstående föräldrar och äldre. Dessa grupper drabbas redan hårt av ökade kostnader på grund av världsläget.

Vi värnar även småföretag, både i stan som på landsbygden. Företag och företagare har redan visat att de är beredda och investerar redan genom att ställa om. De förstår att det är viktigt för att få en hållbar och hanterbar ekonomi.

Örebro har skrivit på avsiktsförklaringen för Europas teckenspråkiga huvudstad. Örebro har en hel del kvar för att leva upp till sitt uppdrag. Kommunen måste satsa på alla nivåer, på döva barn, unga samt vuxna och äldre. Genom vår budget vill vi visa att även Örebro kan vara med i omställningen för att skapa en hållbar, trygg och hanterbar kommun för alla som bor och verkar i Örebro.

Här kan du läsa hela Miljöpartiets förslag till budget för 2023, länk: MP Örebro – budget 2023

Nyheter på ämnesordet

Örebro län, 3 maj 2024