Energi

Vi i Miljöpartiet i Säffle vill att den energi som vi använder idag inte lämnar klimatutsläpp eller radioaktivt avfall till våra barn och barnbarn. Det är möjligt genom 100 procent förnybar energi.
Säffle kommun har antagit ett inriktningsmål i sin klimatplan om att Säffle kommun ska bli en fossilbränslefri kommun som är självförsörjande på förnybar energi och el. Målet är att detta ska ske före 2030. Problemet är att mycket lite har gjorts för att detta mål ska uppnås. Det som nu behövs är flera olika åtgärder så som energieffektivisering och investering i vindkraft, solenergi och biogas. Vi vill att fler människor får möjlighet att delta i energiomställningen. Detta kan göras genom att det blir enklare att sätta upp solceller på sitt tak och att det blir gynnsammare att bli delägare i ett vindkraftverk. Miljöpartiet driver i riksdagen att kommunerna ska få behålla skatteintäkten från vindkraften och att mikroproducenter av förnybar el får enklare och förbättrade regler att leverera sitt elöverskott ut på nätet, så kallad nettodebitering. Sveriges kärnkraftsreaktorer börjar bli gamla och Sverige står inför ett vägval – ska vi ersätta de gamla reaktorerna med nya, eller ska vi satsa på förnybar energi som idag är billigare. Säffle kommun har allt att vinna på en omställning till förnybar energi med tanke på våra många soltimmar.

Nyheter på Energi