Politik som gör skillnad i Sävsjö

Ut med giftiga levnadsvanor och in med förnybar energi, billig & anropsstyrd kollektivtrafik, lönsam odling och konsumtion av ekologisk mat  — för alla.

Rent vatten i kranen är en självklarhet idag och det ska det vara imorgon med. Vad som händer imorgon vet däremot ingen. Därför vill vi att vårt Sverige ökar sin självförsörjningsgrad av beredskaps- och klimatskäl genom att bygga ett regionalt energilager för då plötsliga katastrofer inträffar.

Energi är viktigt på så många olika sätt. På landsbygden finns särskilt bra förutsättningar för sol-, vind-, och biobaserad energi. Framtidens effektiva transporter drivs av el och vi måste accelerera den utvecklingen genom batteriburen energi för bilar, cyklar, bussar och tåg.

Vidare ska det vara enkelt att ta sig från A till B. Under de 20 första åren som man växer upp i Jönköpings län ska man få åka kollektivt helt gratis, för att sedan ha råd med ett billigare busskort. I samband med detta vill vi främja bilpooler och lånecyklar som komplement till ett nytt, anropsstyrt system för busstrafiken. Åker man ändå inte kollektivt och inte vill låna någon bil eller cykel, ska alla i Sverige kunna ha råd med att köpa en elcykel genom våra subventioner.

Kontakta oss:

Adam Svensson – Politisk samordnare
adam.svensson@mp.se – 073 264 10 90

Hasib Zolic – Hållbarhetskommunikatör
hasib.zolic@mp.se – 073 709 59 36

Facebook:s logotyp. Cirkulär form, blå bakgrund med ett vitt, "f" i mitten. Instagram:s logotyp. Cirkulär form, med olika färger inom formen, samt innehållandes en vektoriserad bild av en konventionell kamera.

Aktuellt i Sävsjö

Sävsjö, 23 augusti 2022

Våra kandidater

Aktuellt i Sverige

MP kräver återupptaget svenskt bistånd till Gaza

MP kräver mer el och grön baskraft

Återta kontrollen över järnvägen

Nyckelpersoner

Hasib Zolic

Om du behöver hjälp eller har frågor kring Miljöpartiets närvaro på sociala kanaler och deras engagemang inom Jönköpings läns region, är jag rätt person att kontakta.